38 minuten geleden, ESVSHOP zei:Zijn er significante voordelen met de nieuwe update naar 1.7? Wij draaien op 1.6.1.4
We hebben enkele modules / aanpassingen gedaan en de vraag is altijd bij een update wat er mogelijk gaat conflicteren
Waar staan de voordelen? Of kan iemand zijn ervaring delen?
Ik weet dat het updaten niet zonder slag of stoot gaat.
Beste ESVSHOP,
De voordelen zijn o.a. dat je webshop weer klaar is voor de toekomst en je PrestaShop op een hogere versie van PHP kan laten draaien. Verder is de core verder verbeterd, zodat je webshop als het goed is sneller en beter functioneert. Daarnaast is er ook meer gekeken om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren voor jouw als Merchant. Meer over PrestShop 1.7 kan je vinden in het Blog https://www.prestashop.com/nl/blog/stabiliteit-versie-1-7.
De ondersteuning van PrestShop 1.6 stopt na 1 juni 2019. Dat betekent dat er geen updates meer gedaan worden aan PrestaShop 1.6. Het zal waarschijnlijk ook betekenen dat veel module bouwers stoppen met het ondersteunen van hun module voor PrestaShop en dat er sommige modules niet voor PrestaSHop 1.6 beschikbaar komen. Verder Is het zo dat ook de nieuwere versies van PHP niet meer ondersteund worden door PrestShop 1.6 waardoor, mocht je hosting partij je forceren naar een hogere versie van PHP te gaan, je webshop niet meer zal functioneren. Meer over PHP en de updates daarvan kan je hier vinden https://www.prestashop.com/nl/blog/php-5-6-veiligheid-webwinkel.
Dit zijn natuurlijk aannames maar kan wel realiteit worden in de komende tijd. Zo lang alles nog prima draait en er geen beveiligingsproblemen ontstaan kan je natuurlijk gewoon op PrestShop 1.6 blijven.
Op dit moment merk ik zelf dat de eerdere problemen met veel bugs veelal zijn verbeterd. Ik ervaar zelf alleen nog wel aardig wat problemen in vooral de multistore functionaliteit van PrestaShop zelf. Daar zitten nog wel aardig wat bugs in waardoor je soms met work-a-rounds moet werken. Maar PrestaShop heeft aangegeven dat daar in de volgende versies meer de focus op komt, zodat ook die bugs hopelijk snel worden opgelost. Dat is helaas nog even afwachten natuurlijk.
Ik zou sowieso niet zomaar je webshop live upgraden. Zorg ervoor dat je een testomgeving opzet met een kopie van je webshop en ga daarmee aan de slag met testen of zet een test omgeving op en loop de stappen door die ik hierboven heb besproken met een migratie. Dan heb je de minste problemen met een overgang en minder kans op data verlies.