Jump to content

Recommended Posts

Goedemiddag,

Via de backoffice heb ik een one click upgrade gedaan van versie 1.6 naar 1.7, dit liep echter niet vlot en gaf foutmeldingen.

Ik heb toen een backup teruggeplaatst maar zag te laat dat het de oudste back up was (van 2015 in plaats van recente van 2018)

Nu kan ik niet meer in mijn backoffice en de webshop staat niet meer online (www.n-shop.be).

Ik kan wel aan mijn bestanden via FTP of via mijn cpannel. Volgens mijn webhoster verwijst mijn prestashop naar een oude server waar ik vroeger de shop had op draaien.

Dit terug goed zetten lukt wel maar ik krijg nog geen toegang tot backoffice of webshop.  Ik heb server rewind al uitgevoerd maar dat geeft geen resultaat, ook niet na cache etc leegmaken.

Het lijkt erop dat ik gewoon van 0 ga beginnen met bouwen...

Mijn vragen:

Ik zie nog alle bestanden in cpannel en via Filezilla.  kan ik een nieuwe install doen en dan ergens de produkten, klanten omschrijvingen, verkopen en fotos kopieren en in de nieuwe installatie voegen?

Kan ik eventueel in een nieuwe install de backupbestanden van 1-Click upgrade uit de niet werkende versie gebruiken?

Waar worden die produkten opgeslagen, in de database neem ik aan?  kan ik die daaruit gewoon kopieren en in een nieuwe install zetten?

Alvast dank voor het mee-denken!

Hans

www.n-shop.be

hosting via A2 hosting

Beste Hans,

Kan je niet meer op een of andere manier die andere backup terug halen via je hosting partij? Anders gaat het denk ik een hoop tijd kosten voor je om alles weer kloppend te maken.

Als je de onclick upgrade hebt gebruikt en daarbij de bestanden en database ook hebt laten backuppen dan kan je als het goed is wel de webshop herstellen.

Dag Peter Visser,

Dank om mee te denken.

Ik heb mijn database nog op de server staan en ik zie ook alle backups die ik via one click upgrade heb gemaakt op de server.

Ik kan alleen niet inloggen in backoffice (krijg zelfs geen login scherm meer) en de webshop zelf is ook niet meer online)

Wat ik nu aan het doen ben is via de installer op de server een nieuwe Prestashop installatie aan het uitvoeren en dan zou ik op de een of andere manier mijn producten terug in de nieuwe installatie moeten krijgen (wetende dat ik enkel over die one-click upgrade bestanden beschik op de server)...

Groeten!

Hans

Edited by HansN (see edit history)

Zorg je dan wel dat je een installatie maakt van de PrestaShop versie die je eerst had in 1.6. Dan de 1click upgrade module installeren en dan vervolgens  de 1click update bestanden van je huidige webshop naar de nieuw geinstalleerde webshop kopiëren. Hopelijk kan je dan de backup terug zetten met de 1click upgrade module in de nieuwe webshop.

Succes in ieder geval.

Hoera!

Het is me gelukt om alles weer in orde te krijgen... afbeeldingen en klanten etc staan weer helemaal terug...

Hoe (voor toekomstige hulpvragen) op een wel erg omslachtige manier:

Ik kon niet meer inloggen in prestashop na een foutgelopen update:

1. bestanden op de server via cpannel backup van gemaakt

2. via Softaculous installer een versie prestashop 1.6 nieuwe installatie

3. Database van de nieuwe installatie in PHP admin weggehaald maar wel exacte naam onthouden.

4. De oude database (stond nog in PHPadmin) hernoemd--> naam van de  gewiste database gegeven

5. in MYSQL de gebruiker toegevoegd (met de naam van de nieuwe database (in mijn geval xxxxxxxx als database naam en zelfde als naam gebruiker)

6. Via Softaculous installer de installatiegegevens aanpassen met de nieuwe database en een admin aanmaken (die was bij mij plots weg)

Nu lukte het me weer om in te loggen in mijn backoffice, ik had echter geen afbeeldingen meer bij de producten.

Via bestandsbeheer van Cpannel dan mijn 1-click upgrade backups vanuit de oude bestanden naar de nieuwe gekopierd.

Dan de one click upgrade restore gebruikt om naar een eerdere versie te gaan van prestashop

Daardoor kan je dus niet meer inloggen en moet je weer vanaf stap 3 verder gaan.

Nu controle van alles maar het lijkt allemaal op zijn plooi te komen.

Edited by Curious
database naam onherkenbaar gemaakt (see edit history)

On 17-9-2018 at 10:15 AM, Wallgrind.nl said:

De update van 1.6 naar 1.7 zou ik links laten liggen. en vooral als je niet het standaard thema gebruikt

Ja inderdaad wat een problemen! Ik zou zeker geen update meer aanraden van 1.6 naar 1.7.  De webshop draait weer in 1.6 maar met behoorlijk wat aanpassingen.  Ik heb een tweede lege shop moeten installeren en MYSQL tabellen moeten kopiëren om de bestaande aan te vullen. Hopelijk heb ik mijn les nu geleerd... www.n-shop.be

Beste mede PrestaShop gebruikers,

Natuurlijk gaat er met software altijd dingen mis. Dat moet iedereen nu in der loop van jaren toch wel gewend zijn. Kijk naar Windows, Apple, Linux, Android of bijvoorbeeld grote ICT projecten over de gehele wereld.

Jammer dat er vaak alleen maar negatieve reacties worden geplaatst over een product waarbij ieder zijn geld verdient uit een "open source community" wat vaak "gratis" gebruik betekend. Ofwel gratis, maar toch afzeiken als ik het zo mag formuleren, maar goed. Velen van jullie leveren naar mijn ervaring totaal geen bijdrage aan het product zelf, gebruiken het zonder ervoor iets te hoeven betalen (voor het product zelf) maar zetten het product wel negatief neer. Jullie kunnen allen een bijdrage leveren door samen mee te denken aan oplossingen. Als er problemen ontstaan, je bugs ontdekt kan je die melden bij de community. Daar zijn kanalen voor. Dat kon eerst op http://forge.prestashop.com/secure/Dashboard.jspa en nu op https://github.com/PrestaShop/PrestaShop/issues. Velen nemen daar niet eens de moeite voor. Als ieder dat nou eens gaat doen dan zal je ook al snel merken dat bepaalde problemen al aan gewerkt wordt of dat er tijdelijke oplossingen geboden worden.

Daarnaast dient dit forum naar mijn weten om elkaar verder te helpen i.p.v. een product, wat we blijkbaar allemaal graag gebruiken, de grond in te branden. Veel problemen worden afgeschoven op het product terwijl het probleem naar mijn ervaring vaak niet de oorzaak is van de software zelf. Vooraf wordt altijd gezegd maak een backup van je systeem (bestanden en database) voordat je begint. Als je dat zelf niet doet en er ontstaat om wat voor oorzaak een probleem dan is het wel kort door de bocht om de software daar de schuld voor te geven. Natuurlijk zaten er in den beginne in PrestaShop 1.7 ontzettend veel bugs. Maar inmiddels is het gros van het aantal bugs verholpen en heb ik zelf ervaren dat PrestShop 1.7 prima werkt.

Ik heb zelf al meerdere migraties uitgevoerd waarbij ik ook natuurlijk tegen veel problemen ben aangelopen. Ook zijn nog niet alle problemen opgelsot. Als ICT-er en gebruiker van software ben ik de problemen gaan zien als uitdagingen. Dat zou ieder hier ook moeten gaan zien. Het is toch een uitdaging als je een moeilijke puzzle oplost? En dat is het bij software ook vaak naar mijn mening. Dat geeft mij in ieder geval voldoening in mijn werk.

Ter informatie, mijn opsomming aan Problemen wat ik inmiddels heb ervaren losstaand van PrestaShop 1.7:
- Hosting pakket wat niet toereikend is. (Omdat het goed koop moet zijn, PrestaShop is immers toch ook gratis)
- Verkeerde versie van PHP gebruikt.
- Slechte verbinding tussen hosting pakket en de webservices van PrestaShop (Vaak door hosting partij maar ook van de Hosting van PrestaShop.com zelf omdat hun systeem de vraag dan op dat moment blijkbaar niet aan kan. Maar dat zullen ze steeds beter gaan bij schalen als het aantal webshops groeit naar mijn idee.)
- Fouten, ontbreken van gegevens in database van bestaande oude webshop door het negeren van eisen van PrestaShop (Bij. lege regels van orders, geen postcode ingevuld, verkeerd inregelen van verzendkosten, onvolledig ingevulde gegevens enz.)
- Niet correct doorlopen van specificaties, eisen van software.
- Fouten in modules van derde partijen (verzendprovider, Payment providers)
- Er vanuit gaan dat maatwerk in oude versie van PrestaShop zonder bewerken van nieuwe PrestaShop versie blijft werken.
- Er vanuit gaan dat geïnstalleerde/aangeschafte modules in oude versie van PrestaShop in nieuwe PrestaShop versie blijven werken.
- Het moeilijk vinden te veranderen door een gebruiker zelf.
- Geen backups maken terwijl dat overal aangeraden wordt.
- In een live omgeving een upgrade gaan uitvoeren.
- Fouten in oude webshop omdat daar onkundig in gerommeld is.

Ik verdien mijn inkomen ook aan PrestaShop, maar daarnaast probeer ik zelf ook bij te dragen aan de community door te helpen met vertalen van PrestaShop (https://crowdin.com/project/prestashop-official/nl), door in dit forum gebruikers proberen te helpen wanneer ik tijd vrij heb. Bij meetups gebruikers te woord te staan en samen te brainstormen over problemen en uitdagingen die ze hebben.

Mijn advies: Mocht je zelf over gaan op PrestaShop 1.7. zorg dan eerst dat je dit doet in een veilige omgeving door daar eerst in te testen (nooit je live omgeving hiervoor gebruiken). Dus maak een kopie van je webshop en maak die werkend op bijvoorbeeld de url https://v17.jedomeinnaam.nl en maak daar dan een backup (dan kan je die ook makkelijk terug zetten) van en ga daarmee eerst eens testen wat er goed en/of fout gaat. Als je daarmee dan experimenteert dan kan je vooraf proberen na te gaan wat de uitdagingen zijn waar je tegen aan loopt.

Om te updaten zou ik zelf adviseren om een nieuwe versie op te zetten in een test omgeving en daar alles naar te migreren met de migratie module die in de addons store te koop is (https://addons.prestashop.com/nl/migratie-backup/8934-prestashop-naar-prestashop-verhuishulpmiddel.html). Die werkt naar mijn ervaring redelijk goed mits de data uit de huidige webshop geen fouten bevat (anders kan je die met de module stapsgewijs oplossen). Mocht het migreren met de module niet helemaal lukken dan kunnen de ontwikkelaars van je module je prima ondersteunen mits je de tijd hebt aangezien er veel hulp aanvragen zijn omdat de module vaak gekocht en gebruikt wordt. Vervolgens in je test omgeving alles werkend maken en je nieuwe template (aangeschaft of niet) inrichten. Als je klaar bent met het fine tunen en testen kan je vervolgens je huidige website in onderhoudsmodus plaatsen (je nieuwe website ook), en dan een backup maken van je huidige webshop (bestanden en database) en dan vervolgens je nieuwe webshop verhuizen naar je live omgeving.

Ben je hiervoor niet kundig genoeg dan zijn er wat mij betreft op dit moment de volgende opties:
- Huur dan een professional in, er zijn er inmiddels genoeg (https://www.prestashop.com/nl/experts)
- Begin een nieuwe webshop in 1.7 vanaf een lege versie.
- Doe het gewoon niet en blijf bij je huidige versie als je dat wenst (al hoewel dat niet verstandig is aangezien ook de modules van de oudere versies waarschijnlijk niet geudate meer worden na oktober 2018 omdat PrestaShop 1.6 dan officieel niet meer ondersteund hoeft te worden).

Misschien is het een idee om door een van de moderators een topic te openen (die bovenaan in het topics overzicht is te vinden) over hoe je je webshop moet upgraden naar PrestShop 1.7 zodat ook de personen die het graag zelf doen dit op die manier kunnen uitvoeren. Daarnaast is het dan aan ons om te delen hoe je dat dan het beste kunt doen en waar we allen tegen aan lopen en dat eventueel opgelost hebben met de betreffende versie er bij.

Ik hoop dat jullie je allemaal in mijn verhaal kunnen vinden. Zo niet dan ook goed, maar als je PrestaShop zo slecht vindt, neem dan gewoon andere software. Met alleen berichten dat het slecht is kom je niet verder. Ik hoop ook op meer positieve berichten in dit forum aangezien het het makkelijks is, in deze soms wat te negatieve maatschappij, alleen maar af te geven op alles wat niet goed zou zijn. Terwijl het ook genoeg goede dingen brengt wat we soms een beetje snel vergeten.

• Like 1

Er werd hier niets afgezeikt, ik heb gewoon hulp gezocht voor mijn problemen en heb netjes mijn oplossing gepost in de hoop dat anderen hiermee ook geholpen zijn. Inclusief de waarschuwing om geen upgrade te doen van 1.6 naar 1.7, veel gebruikers heb ik hier nu ook al over gehoord dat dit mis is gelopen en ik had liever gehad dat ik het ook op voorhand wist.

1.7 moet je vanaf 0 opbouwen, wat voor mensen met een goed werkende shop momenteel veel te veel werk is.  Ik heb al verschillende thema's aangekocht en ook betalende modules waardoor ik ook denk Prestashop te steunen. 

Hans

www.n-shop.be

Beste Sokkel en Sokkel2,

PrestaShop gebruikers en ontwikkelaars krijgen niet betaald om op posts van gebruikers te reageren van dit forum en doen dat dus gratis uit vrije wil. Ik ben zelf niet in de mogelijkheid om daarom op iedere post in dit forum te reageren. De posts waar ik wel op reageer hou ik zelf in de gaten wat dus ook op bij deze post is gebeurd.

Als jij van mening bent dat ik hier hard reclame aan het maken ben voor PrestaShop dan moet je dat zelf weten. Naast dat ik zelf met mijn bedrijf de keus heb gemaakt voor PrestaShop uit een commercieel oogpunt in te gaan ontwikkelen, ben ik zelf van mening dat ik PrestaShop van de opensource webshops systemen die er op dit moment bestaan het meest gebruiksvriendelijk is en de minste problemen heeft met bugs. Ik probeer zelf van dit forum een forum te maken waar mensen verder mee komen als gebruiker. De reactie die jij zelf hierboven hebt gegeven draagt niets bij aan dit forum. Tenminste dat is mijn mening. Echter is het met mijn bedoeling niet geweest om gebruikers af te zeiken maar om te vragen of ieder zijn steentje bij te dragen in plaats alleen maar PrestaShop verder af te branden.

Als je het zo wilt weten, de zaken gaan prima bij ons. Ik heb het zelf nog nooit zo druk gehad. Vandaar dat ik in mijn bericht juist ook advies geef om het zelf de upgrade te kunnen doen en ook naar de andere professionele partijen wijs in plaats van mijn bedrijf te verheerlijken. Ik hoop dat je dat mijn post kan halen. Het was niet mijn intentie om je mij persoonlijk aan te laten vallen nadat je dat eerst in het algemeen op PrestaShop deed. Jammer dat er veel frustratie zit bij jouw als gebruiker en dat nu direct naar mij als optimist over PrestaShop uit. Misschien kan ik je helpen met de problemen die er bij jouw spelen met je webshop voor zover mijn vrije tijd dat toelaat op basis van topics, al hoewel je eerdere reacties zo op de man dat wel een beetje tegen houden.

De vraag die je stelt:

39 minuten geleden, Sokkel zei:

heeft Prestashop nog een toekomst?

Kan ik zelf niet beantwoorden. Ik ben geen PrestaShop. Ik ben een ontwikkelaar die werkt met PrestaShop. Wat ik wel weet is als we allemaal ons steentje bijdragen zal PrestaShop steeds beter worden en een steeds betere toekomst hebben. Ik merk het zelf door de toename aan vraag van ontwikkeling in PrestaShop. Ik geloof wel in het naar mijn mening mooie opensource product PrestaShop.

Antwoordend op je ban. Dat heb ik niet gedaan. Daar heb ik de rechten niet voor. Dus hou je beschuldigingen daarvan voor je als je niet weet waar je het over hebt. Dat zal een moderator gedaan hebben als je tegen de regels van het forum handelt. Ik hoop dat ook jij geholpen wordt met de problemen die bij jouw webshop spelen. Maar de manier waar je dit mee voor mekaar probeert te krijgen zal je denk ik moeten veranderen om geholpen te worden.

30 minuten geleden, HansN zei:

Er werd hier niets afgezeikt, ik heb gewoon hulp gezocht voor mijn problemen en heb netjes mijn oplossing gepost in de hoop dat anderen hiermee ook geholpen zijn. Inclusief de waarschuwing om geen upgrade te doen van 1.6 naar 1.7, veel gebruikers heb ik hier nu ook al over gehoord dat dit mis is gelopen en ik had liever gehad dat ik het ook op voorhand wist.

1.7 moet je vanaf 0 opbouwen, wat voor mensen met een goed werkende shop momenteel veel te veel werk is.  Ik heb al verschillende thema's aangekocht en ook betalende modules waardoor ik ook denk Prestashop te steunen. 

Hans

www.n-shop.be

Beste Hans,

Mijn eerdere reactie was niet gericht op jouw post zelf maar de helaas negatieve reacties daarna. Laten we ervoor zorgen dat we verder komen. Jouw oplossing zal andere in ieder geval verder kunnen helpen lijkt mij zo. Ik heb in ieder geval contact gezocht met de moderators om een Topic te gaan openen over het upgraden van PrestShop naar 1.7. Zodat daarmee gebruikers zelf de juiste richting op worden gezet op te kunnen upgraden. Dat helpt ons allen denk ik zo.

Het rechtstreeks upgraden van je live webshop middels de 1click upgrade module is haast niet te doen als je veel aanpassingen in je webshop wilt zoals niet het standaard thema omdat je dan tot die tijd je webshop offline moet houden totdat hij naar wens is. Dat zal je veel omzet kosten. Ik zou een update adviseren zoals ik al eerder heb aangegeven met de migratie module met een test omgeving naast je live webshop.