Jump to content

Lösning: problem med language pack!

robincox

Recommended Posts

När jag skulle installera svenska på min prestashop så fick jag ett rött felmeddelande om att inte detta gick, jag har sett att många haft samma problem. Jag vill nu dela med mig vad som var problemet i mitt fall.

När jag hade skapat svenska som språk i tools/languages så skapades en mapp för inställningarna för svenska på min server i katalogen: /translations. Mappen fick samma namn som ISO-koden jag hade angett för svenska alltså "sv". Så långt var allt frid och fröjd. Problemet uppstod när jag skulle installera mitt language pack för svenska eftersom den nyligen skapade mappen "sv" inte gavs skrivarrättigheter eller CHMOD 777. Av den anledningen så kunde inget extraheras in i den mappen.

Som tur var så hade jag tillgång till en annan site där installeringen av svenska language pack verkar ha lyckats, så jag fick ladda ner alla filer för hand från den shoppen och ladda upp dem via ftp till de mappar de skulle ha installerats i.

Hoppas detta hjälper er som har samma problem som jag hade, jag hjälper er gärna om ni undrar över hur jag gjorde lite mer i detalj. Fråga bara i denna tråd.

Cheers / Robin.

• 8 months later...