Jump to content

Hjälp med uppsättning av frakt!

skalman63

Recommended Posts

Hej!

Tänker sätta upp två fraktalternativ:
1) Internt inom Sverige, som bygger på att frakten kostar 30:- upp till 600:-, därefter är frakten fri
2) Övriga länder, som bygger på varornas vikt enligt Postens taxa eller dylikt

Har sökt lika fram och tillbaks på forumet, men jag hittar inte riktigt om det går att göra eller ej!

Så är det någon annan som gjort en liknande lösning eller är det någon som vet hur man skall sätta upp det?

Tack på förhand!

• 3 weeks later...

Hej!
Antar att du kommit på hur man gör men skickar ett svar för framtida användare som undrar...

Nu är jag ju ny på forumet och har inte allt för mycket erfarenhet inom prestashop. Har jobbar med magento och virtuemart innan och har gjort liknande grejer där, principen är väll den samma antar jag.

* Har iallafall kollat i administrationen och det borde vara så enkelt att man skapar en "Carrier" t ex posten.

* Skapar en zon (Zones, Country tabbarna) med de länder som skall ingå. Detta borde dock redan finnas då man förmodligen även använder detta när det kommer till moms.

* sedan lägger man upp listor under "Price ranges" om man vill basera den varierande fraktkostnaden på summan eller
"Weight ranges" om man vill basera på vikt. Den senare är antagligen troligast.

* Sedan knyter man ihop allt under "Shipping". Längst ner finns det en tabell som heter "Fees by carrier, geographical zone, and ranges". Bara slå in priset enligt tabellen för varje fraktmetod man har lagt upp (Carrier)

När det kommer till fraktfritt så finns det inställningar för det högst upp under "Shipping" men det verkar vara en global inställning. Om du t ex vill ha fraktfritt i sverige när man handlat äver 1000:- går det att lägga 1000:- en väldigt hög summa som någon aldrig kommer att handla för, och sedan slå in 0:- i fraktpris. Tyvärr verkar det inte gå att kombinera prisbaserat och viktbaserat så om man skall frakta på vikt och ha ett högsta pris i "carten" så måste man använda den globala inställningen. Alternativt modifiera modulen.

Som sagt var, jag har inte själv kommit så långt ännu, sitter o knackar css fortfarande =( men detta är hur jag antog att det ska fungera.
Rätta mig någon om jag har fel.