torsdag Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Jag vill lägga in lite HTML-taggad text till contact-form.tpl, men Prestashop renderar inte den texten till UTF-8, utan de kära frågetecknen dyker då upp för våra svenska bokstäver. Vad finns det för work-around för en dylik situation? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Lindblom Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Se till att spara filen med rätt teckenkodning, så bör det funka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
torsdag Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Jo, det är givetvis ett alternativ - här är ett bra verktyg som automatiserar detta. Men har man ganska lång stycken färdig HTMLformaterad text, känns det mindre kul att klippa och klistra. (Och tyvärr känner det ovan nämnda vektyget inte igen HTML-tabbar, så även de konverteras..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruilong Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Skriv på engelska, översätt sedan texten till Svenska i översättningsverktyget.text som ska översättas skriv med {l s='TEXT'} om man inte gör detta utan sparar filen som utf-8 kan smarty få lite problem med renderingen och spotta ut udda skräptecken mitt i html koden (har sett detta några gånger nu).Såg nu att du hade html taggad text som skulle in..Gör såhär istället.Kika i cms.php, kopiera koden för att hämta upp vald cms sida, byt ut get parametern mot ett fast id nummer som matchar en cms sida du skapat i admin med den texten du vill ha på sidan.Lägg till koden från cms.tpl i contact-form.tpl för att visa cms sidans innehåll på rätt ställe i kontaktformuläret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bebba Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Jag använde wordpad eller texteditorn. Jag valde att byta ut alla åäö till följandeö = öä = äÃ¥ = åVälj redigera ersätt i texteditorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts