musicmaster Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 (edited) Als verkoper van downloadable software in EU heb ik ook een MOSS regeling moeten aanvragen teneinde niet in elk land apart aangifte te moeten doen. Het blijkt nog een hele klus. De plek waar je aangifte moet doen staat niet bij je normale lijst van aangiftes maar elders in het menu. Zie bijgevoegd plaatje. De berekening gaat wat raar: je vult een btw bedrag (alleen hele euro's) en een percentage in en vervolgens berekent de software over welk bedrag je aangifte doet. Dat wijkt nog wel een paar euro af van het echte bedrag. Aan het eind moet je je inloggegevens nogmaals ingeven en dan submitten. Je komt dan weer terug in je overzicht van aan te geven MOSS zaken. Daar staat je aangifte nog niet verwerkt. Dat duurt enige tijd. Het bleek dat ik mijn shop nog niet goed had ingesteld voor de berekening van de BTW per land. Het gevolg was dat ik een order uit Italië 21% had berekend terwijl dat 22% procent moest zijn. De belastingdienst gaf daarover een foutmelding maar accepteerde mijn aangifte wel. Nog een ding waar ik achter kwam is dat Prestashop in zijn lijst van landen bij je tax rules maar 26 landen weergeeft terwijl de EU 28 leden heeft. Dus als je ze er niet expliciet bij hebt gezet dan wordt voor verzendingen naar het Verenigd Koninkrijk en Kroatië geen BTW geheven. Edited April 17, 2015 by musicmaster (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts