bartdedecker Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Ik ben volop bezig met de opbouw van mijn webshop en deze draait nu op een subdomain. Hoe kan ik nu alles overzetten naar het hoofddomein? Bij de installatie van prestashop kun je blijkbaar alleen maar koppelen met een nieuwe database... en niet met een bestaande? klopt dat? Ik wil helemaal geen nieuwe database aanmaken want ik heb al heel wat producten, categorieën en andere parameters ingegeven... Hoe kan ik dit doen? Ik heb nog niets ingesteld op vlak van theme. dus dit hoef ik niet persé over te zetten. het is vooral de database die me zorgen baart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Ik kom er vanmiddag op terug Maar maak eerst een backup van je database en bestanden Het beste via je hosting.. De database hoef je niet te verhuizen Je blijft immers op hetzelfde domein Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 2, 2015 Author Share Posted April 2, 2015 een backup maken van de database, dat is me duidelijk. maar een backup van de bestanden... Maak ik dan integraal een kopie van de volledige directory op de ftp? ik veronderstel dat ik niet alle mappen moet kopiëeren? of tochwel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Als je via je hosting admin een backup maskt kan je met 1 klik een complete backup maken En anders idd via ftp en dan heb je een kopie nodig van alle bestanden en mappen Van je subdomein waar prestashop in zit Ik moet nu weg maar kom er vanmidag even op terug , Moeilijk is het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Stap 1: maak een backup ( database en bestanden ) middels je hosting admin kan dit vaak in 1 klik (na deze backup verwijder je het subdomein)(database laat je zoals het is !) Stap 2: download de backup naar je computer Stap 3: zoekmet je ftp in de back up naar de map waar je prestashop hebt geinstalleerd , stap 4: upload alle bestanden en mappen naar de root van je hosting stap 5: verwijder de htaccess en maak via je ftp een nieuw bestand aan genoemd .htaccess en geef deze tijdelijk 777 rechten Stap 6 :log in je BO stap 7 : ga naar intellingen -> seo & urls scroll omlaag , hier zie je je url , staat daar nog het subdomein ? dan wijzig deze naar je root bv :www.jedomei.nl en zet achter url alleen een / stap 8: ga naar intellingen -> seo & urls indien je friendly url hebt klik even op nee en dan weer op ja (htacces wordt dan opnieuw gegenereerd) als het goed is werkt nu alles gewoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 2, 2015 Author Share Posted April 2, 2015 thx mate! ik probeer het binnenkort, eerst nog wat voorbereiding. Zal voor komende dagen zijn. als ik nog vragen heb hoor je me wel! ;-) thx Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 8, 2015 Author Share Posted April 8, 2015 Ik heb zopas de bestanden overgezet naar het hoofddomein. mijn eerste deel van mijn artikels zijn ingegeven, dus ik kan in principe beginnen verkopen. weliswaar nog wat instellingen aan de shop, maar in een paar uurtjes is dat wel klaar. nu merk ik wel dat hier en daar geen afbeeldingen zichtbaar zijn... deze zijn er nochtans wel... zie mijn testomgeving: demo.mistervino.be en mijn hoofdomein: www.mistervino.be op het hoofdomein zie ik hier en daar dat de afbeelding verdwenen is... vreemd? is het niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 8, 2015 Author Share Posted April 8, 2015 aha, gevonden ondertussen, gewoon de miniaturen eens hergenereren en klaar. ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 indien het weer werkt en je hebt een nieuwe htaccess aangemaakt dan weer de rechten van deze terug zetten naar 644 ik zal het als opgelost zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 13, 2015 Author Share Posted April 13, 2015 Alles is goed gelukt. maar, nu heb ik ander gelijkaardig probleem. ik wil nu dezelfde shop opzetten maar op een ander domein. dus met een andere hosting en database. De producten zitten reeds in de database van mistervino.be. dus ik heb een backup genomen van deze database en wil die nu op een andere mysql server installeren. de database tabellen zijn reeds geimporteerd in de nieuwe database vanuit de backup. de naam van de database is verschillend van die van mistervino.be en ik kan deze niet wijzigen daar de hosting (one.com) dit niet toestaat. de website bestanden heb ik al via de ftp geinstalleerd. nu moet ik natuurlijk nog op een of andere manier de link kunnen leggen vanuit prestashop met de nieuwe database... hoe kan ik dat doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 (edited) heel eenvoudig ,, de database eerst aanpassen ( de url's ) daarna maak je op de nieuwe hosting een nieuwe database aan en dan via phpmyadmin de database weer in de nieuwe database importeren let er wel op dat je de database gegevens ook in settings.inc.php doet wijzigen succes coen Edited April 13, 2015 by maconl (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 13, 2015 Author Share Posted April 13, 2015 (edited) Ik begrijp je antwoord niet goed. -> De URL's in de database wijzigen? bedoel je daarmee dat ik eerst de url's via prestashop moet wijzigen naar de nieuwe domeinnaam? -> vervolgens een backup te maken via de ftp en lokaal bewaren -> de backup kopiëren naar de nieuwe hosting? Edited April 13, 2015 by bartdedecker (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 (edited) Nee , dan werkt je shop niet meer je hebt je database gedownload open deze met notepad++ zoek nu op je domeinnaam en je komt alle urls tegen van je oude domein , wijzig deze in de naam van je nieuwe domein (email kan je zo laten staan dit is ook je inlog en kan je later nog altijd aanpassen) indien je deze urls hebt gewijzigd dan sla je het bestand op en importeer je de aangepaste database in het kort : A ) maak een complete back up van database en bestanden B ) Maak op je nieuwe hosting een nieuwe database aan C ) wijzig de urls in de gedwonloade database en wijzig de databasenaam en wachtwoord in je settings.inc.php bestand D ) Upload de bestanden nu naar je hosting en je database importeer je naar de nieuwe database E ) het kan zijn dat je de htaccess opnieuw moet genereren dat is het Edited April 13, 2015 by maconl (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 Eerst iets anders: ik heb mijn webshop willen kopieren naar een test domein. mistervino.be -> test.mistervino.eu de database is succesvol geimporteerd. 1) maar nu kan ik niet meer inloggen in de backoffice. hij meent dat mijn username niet bestaat. hoe kan ik mijn username veranderen of instellen zonder te moeten inloggen in de backoffice van mijn prestashop webshop? 2) zoals u ziet op test.mistervino.eu zijn de afbeeldingen nog niet aanwezig. welke map moet ik van het ene naar het andere domein kopieren? thx! Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 (edited) heb je wellicht de email ook gewijzigd in de database ? bv als je alle url's aangepast hebt , heb je wellicht ook je email adres aangepast ipv laten staan de inlog is dus wellicht achter de @ gewijzigd in het url die je hebt veranderd in je database heb je in je settings.inc.php bestand aangegeven dat het nu in een submap zit ? eea kan je heel eenvoudig resetten , maar moet wel de gegevens goed staan http://mypresta.eu/en/art/tips-and-tricks/a-better-way-to-restore-prestashop-admin-password.html omtrent de afbeeldingen of opnieuw genereren en of htaccess opnieuw genereren Edited April 17, 2015 by maconl (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 ja! je bent de beste! inderdaad ik ben veel te snel willen gaan en heb alle referenties naar mistervino.be gewijzigd in test.mistervino.be. En wat lomp, maar dus ook mijn email adres die ik gebruik om in te loggen in de BO. thx, ik ben alweer een stapje verder. ik denk de afbeeldingen te downloaden uit de img/p/... map en dan op te laden naar mijn test omgeving... normaal moet dit lukken zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Mooi weer een stapje verder :-) Heb je niet alle mappen geupload naar de nieuwe server ? dat is de map complete map: img indien deze wel aanwezig is op de nieuwe server dan afbeeldingen opnieuw genereren en / of de htaccess Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 nee, ik heb niet alle bestanden geupload. wat ik wel gedaan heb: een volledig cleane instance van prestashop in mijn test omgeving geinstalleerd achteraf mijn database van mistervino.be geimporteerd in de testomgeving ik ga die testomgeving nu gebruiken om het theme dat ik gekocht heb te installeren... dat is me nog altijd niet gelukt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 ik krijg de afbeeldingen niet in orde. wat heb ik gedaan: kopie van mistervino.be (map img/p en alle onderliggende mappen) naar mijn computer gedownload vervolgens die bestanden opgeladen in img/p in mijn testomgeving en de afbeeldingen opnieuw gegenereerd; toch krijg ik de fout dat de afbeeldingen niet aanwezig zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 je hebt ook nog c :-) heb je de htaccess al opnieuw gegenereerd ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 Nee, htaccess nog niet opnieuw gegenereerd... heo doe ik dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 (edited) Dit had ik in post 5 reeds aangegeven : https://www.prestashop.com/forums/topic/434878-opgelost-webshop-publiceren/?p=2021471 nadat je de nieuwe htaccess erop hebt gezet log je in je admin middels ftp kijk je of de .htaccess nu van 0 naar .... kb is gegaan indien ja rechten terug op 644 zetten indien nee dan ga je naar friendly urls klik op uit en weer op aan Edited April 17, 2015 by maconl (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartdedecker Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 dank u. mijn afbeeldingen zijn terug zichtbaar ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 mooi om te horen dat het gelukt is en uiteraard graag gedaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts