Jump to content

Modul (gratis helst) til at udregne engrospriser

Recommended Posts

Hvordan får jeg udregnet

"Pre-tax wholesale price" til "Retail price with tax" ved at indtaste min udregningfaktor?

Helst uden at skulle gå ind i hver vare men eventuelt i en enkel Kategori, så det er valgfrit om det er alle varer eller kun i en bestemt kategori, da der kan være forskellige udregninger på forskellige kategorier!

Det er muligt det kan bruges, jeg er ikke helt så meget inde i det med Prestashop, så jeg ved ikke hvordan jeg skal bruge netop dette.

Det er der vigtig pt. er at engrosprisen ("Pre-tax wholesale price") som bliver indtastet, selv kan omregne til udsalgsprisenn ("Retail price with tax") ved hjælp af en omregningsfaktor, man indskriver til den enkelt varegruppe (Kategori). Kan ikke se om den du linker til kan dette? Er den gratis?

Der står sådan omkring min version:

Your current PrestaShop version :1.6.0.9

Men længere oppe står der vedr, min "pre-upgrade checklist"

The 1-click upgrade module is up-to-date (your current version is v1.4.8)

Så hvad betyder det så?

Der står også sådan: Your store is in maintenance mode

Hvad betyder det så?

Der står sådan omkring min version:

Your current PrestaShop version :1.6.0.9

Men længere oppe står der vedr, min "pre-upgrade checklist"

The 1-click upgrade module is up-to-date (your current version is v1.4.8)

Så hvad betyder det så?

Der står også sådan: Your store is in maintenance mode

Hvad betyder det så?

Jeg forstår ikke helt sammenhængen og dine spørgsmål.

Du er nødt til at forklare mere tydeligt hvad du vil.

Er din shop ny eller opdaterer du en eksisterende. Hvilken version af PS kører du, hvilke theme osv.

Hvad vil du gerne opnå, og hvor kommer dine priser fra?

Hvordan kommer priserne ind i PS - importerer du via CSV?

Skal vedligeholdelsen af priser ske automatisk, ved import export eller ved en tredje metode?

Der er en som har startet det op for mig, da jeg ikke er så stærk i dette. Men, han har så travlt at han ikke har tid nok til at hjælpe mig hurtigt nok, så jeg bliver utålmodig.

Webshoppen er ny og ikke færdig. Er ved at lægge varer ind manuelt, da jeg ikke ved hvordan man ellers kan gøre det, ved hjælp af det der du nævner. Har nogle engrosfirmaer, som måske kan lægge det ind på CSV, men ved det ikke med sikkerhed, samt kommer det så over i de kategorier jeg selv har lavet eller opretter den nogle som engrosfirmaet har fundet på? Jeg bruger engrosfirmaets webshop (til forretninger) finder varen, prisen etc. og lægger det pt. ind manuelt. Det ville selvfølgelig være fantastisk, hvis man kan gøre det hurtigere med CSV, men som sagt, kommer det så ind på den måde jeg vil have det? Og hvad med billederne?

Jeg ved ikke, hvor jeg kan se hvilket THEME jeg har!?

Versionen er så vidt jeg ved det jeg har skrevet ovenover "our current PrestaShop version :1.6.0.9 " . Men, jeg ved ikke hvad resten betyder, som jeg har skrevet!

Vedligeholdelsen af priserne havde jeg slet ikke forestillet mig kunne ske automatisk. Hvordan kunne man gøre det, når man får nye priser på nogle varer fra leverandøren en gang imellem, som også indeholder varer, som man ikke har tænkt sig skal være på shoppen? Tænkte bare at gøre det manuelt?!

Du har brug for at læse lidt mere om hvordan Presatshop virker. Her er et godt sted at starte: http://doc.prestashop.com/display/PS16/English+documentation

Nu spørger du lidt til oprettelse og prissættelse af varer. Det er beskrevet her: http://doc.prestashop.com/display/PS16/Managing+Products 

I kataloget (Varekataloget) ligger dine varer beskrevet. Varens pris er defineret ved fire felter i Price Tab:

Wholesale price: Er den pris du giver for varen fra fabrikken/forhandleren. Den anvendes kun til rapportudtræk, så du f.eks. kan beregne hvor meget du tjener når din shop kører.

Den er IKKE koblet sammen på nogen måde med Retail eller Unit price. Se: http://doc.prestashop.com/display/PS16/Managing+Products#ManagingProducts-SettingthePriceofaProduct

Hvis du har mange varer kan det (måske) betale sig at finde andre metoder end at lægge varerne ind en-ad-gangen, manuelt. Der findes mange forskellige moduler og værktøjer til det, MEN man skal vide nøjagtig hvad man gør, for ellers kan sådanne moduler lave mere skade end gavn. Du har selv fat i to af problemerne, med tilknytning til kategori og billeder, men der kan være flere udfordringer ved f.eks. produktvarianter, vægt og forsendelse, lagerbeholdning, søgemaskine optimering, sprogvarianter, osv. 

Og hvis du ikke kender til din shops opbygning, varekatalogets funktion, kundegrupper, rabatgrupper, kategorier, rabatter osv. så skal du ikke begynde med at eksperimentere med at lave automatisk import og vedligehold (eller mekanismer til beregning af slutpriser ud fra grossistprisen). Det er step 120 (eller mere) ud af en lang række af forudgående trin.

Opret varer, kategorier osv. manuelt. Når det har styr på det, så slet det igen, og gennemtænk en struktur i dit varekatalog. Hvad er logisk, hvad skal ligge hvor, og hvorfor. Og logisk her er IKKE hvad du synes er logisk, men hvad dine kunder kan finde ud af.

Når du har en fungerende kategorisering som fungerer (prøv den af på f.eks. din familie og venner) kan du begynde at tænke over hvordan du kan få vare ind. En af metoderne er komma-separerede-værdi filer (eller CSV filer). Typisk tager du udgangspunkt i et regneark, som så tilrettes og tilføjes de kolonner der er brug for, for at det hele kan rasle på plads i Prestashop. Det er ikke verdens nemmeste, og da slet ikke hvis dine varer kommer fra mange forskellige leverandører. Hvordan man gør kan du se her: http://doc.prestashop.com/display/PS16/CSV+Import+Parameters

Her er også beskrevet hvordan du får billeder af produkterne over - sådan da. Ideen er, at du uploader billederne først, og så sørger for at koble billedfilernes navne til produkterne.

Kategorier de enkelte produkter skal ligge i kan også oprettes på denne måde.

Man kan spilde kolossale mængder af tid på dette. Det er svært, der er forskellige tegnformater, så æ,ø og å kan gå i kludder, og en forkert import kan smadre hele databasen og være tidskrævende at få fjernet igen.

Men fidusen er, at du selvfølgelig i regnearket kan lave algoritmer, som beregner salgsprisen ud fra din indkøbspris. 

Der findes nogle forskellige programmer som hjælper med til at gøre importen af CSV filer lettere, og der finden nogen som faktisk "piller" direkte i Prestashops database. Et af dem er det jeg har linket til i indlæg #3 (jeg ved faktisk ikke om det importerer CSV filer eller piller i databasen, men det bygger en skal op som er lidt lettere at arbejde i, så vidt jeg kan se. Jeg kender ikke programmet og har ikke brugt det).

Men det skal du altså ikke gå i gang med nu. Ro på - prøv dig frem. Et trin ad gangen. Prestashop kan fantastisk mange ting, og det tager tid at komme hele vejen rundt. Giv det en måned foran skærmen. Og når du så støder på "mærkelige" ting, så check først Prestashop dokumentationen, prøv derefter igen, og som 3,4 eller 5 mulighed stil spørgsmål her i forum. Det får du mest ud af, og det gør det lettere for os at hjælpe dig.