Cope Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Jeg har det problem at kunder der handler når shoppen er startet med et afiiliate link – f.eks. http://minshop.dk?mitaffiliateid skal have en anden pris. Affiliate delen virker, men jeg har brug for at kunne checke om der er en affiliate aktiv i øjeblikket. Jeg gætter på at det gemmes i en cookie, men jeg skal checke om der ER en, sådan at jeg kan give rabatten. Jeg kan ikke bruge nogen af de affiliate moduler jeg har fundet frem til nu, da de binder en kunde til en given affiliate (i mit tilfælde salgskonsulent) – kunderne skal frit kunde skifte konsulent at købe fra. Jeg har fundet på at lave en specielt Valuta, som kun kan bruges når man har tilgået shoppen via afiiliate og derfor har jeg brug for at checke dette. Al hjælp er velkommen. Er der en freelance med mangel på jobs, så har jeg mere! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TorbenЯune Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 (edited) Dit spørgsmål er meget vanskeligt at forstå. Der er flere ting som springer i øjnene: "Affiliate delen virker, men", hvilken del taler vi om her? Er det noget du selv har kodet? "Jeg gætter på at det gemmes i en cookie..", Det behøver man jo ikke gætte på da cookie strukturen i Prestashop 1.6 (jeg antager at det er 1.6 vi taler om, da du tidligere har spurgt til problemer på 1.6 versionen) er kendt, og i den ligger der ikke noget som har med affiliates at gør. Se: http://doc.prestashop.com/display/PS16/Managing+Cookies "... kunderne skal frit kunde skifte konsulent at købe fra", det kræver forklaring. Skal dette skift ske i samme session, dvs. skifte fra vare til vare, eller sker det per session? Hvordan sker skiftet, og hvordan vælger kunden salgskonsulent. Hvordan holder du styr på sammenhængen mellem indkøbet og affiliaten? (dvs. afregning af provisionen til salgskonsulenten)? Hvis din affiliate funktion allerede virker, hvorfor udsteder du så ikke blot en (ny) sessions cookie når man vælger affiliate. Så kan du jo bare teste på den hver gang en kunde køber noget "Jeg har fundet på at lave en specielt Valuta".. Nop, det vil ikke virke. Valuta valget er sessionsorienteret, og et skift påvirker alt i indkøbskurven. Skifter man affiliate under en session ved at skifte Valuta, vil det påvirke hele sessionen. I øvirgt vil du blive afskåret fra at bruge danske betalingsløsninger hvis ikke din valuta angives som DKK. Edited September 5, 2014 by TorbenRune (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cope Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 (edited) Dit spørgsmål er meget vanskeligt at forstå. Der er flere ting som springer i øjnene: "Affiliate delen virker, men", hvilken del taler vi om her? Er det noget du selv har kodet? "Jeg gætter på at det gemmes i en cookie..", Det behøver man jo ikke gætte på da cookie strukturen i Prestashop 1.6 (jeg antager at det er 1.6 vi taler om, da du tidligere har spurgt til problemer på 1.6 versionen) er kendt, og i den ligger der ikke noget som har med affiliates at gør. Se: http://doc.prestashop.com/display/PS16/Managing+Cookies "... kunderne skal frit kunde skifte konsulent at købe fra", det kræver forklaring. Skal dette skift ske i samme session, dvs. skifte fra vare til vare, eller sker det per session? Hvordan sker skiftet, og hvordan vælger kunden salgskonsulent. Hvordan holder du styr på sammenhængen mellem indkøbet og affiliaten? (dvs. afregning af provisionen til salgskonsulenten)? Hvis din affiliate funktion allerede virker, hvorfor udsteder du så ikke blot en (ny) sessions cookie når man vælger affiliate. Så kan du jo bare teste på den hver gang en kunde køber noget "Jeg har fundet på at lave en specielt Valuta".. Nop, det vil ikke virke. Valuta valget er sessionsorienteret, og et skift påvirker alt i indkøbskurven. Skifter man affiliate under en session ved at skifte Valuta, vil det påvirke hele sessionen. I øvirgt vil du blive afskåret fra at bruge danske betalingsløsninger hvis ikke din valuta angives som DKK. Tak fordi du tog dig tid til at svare! Jeg vil uddybe: Der er tale om PS 1.6.0.9 Det er PS's inbyggede affiliate/referrer system jeg hentyder til: http://doc.prestashop.com/display/PS16/Referrers Jeg skal egentlig kun to ting ud over normal PS opførsel: På en eller anden måde skal det gemmes, at ordren bliver solgt via en konsulent som senere skal have kommission (home party-setup). Varerne skal stadig sendes – konsulenten sidder bare ved siden af under ordreafgivelsen – det sker på konsulentens PC via normal frontoffice. I dette scenario skal kunden have rabat i form af et andet sæt priser (via "Specifik prices"). Kunde kan IKKE lægges i en kundegruppe for at løse pris-problematikken, da kunden ved efterfølgende køb IKKE får rabat – kun hvis det igen sker via konsulenten. Hvis jeg kan "spotte" at vi i øjeblikket er "under indflydelse af", at der er anvendt et affiliate-id ved tilgangen til shoppen (f.eks. www.minshop.dk/?konsulentid1), så vil jeg tro at jeg blot kan gøre en specielt valuta tilgængelig og dermed et andet sæt priser. Men jeg skal da lige teste det med andre valutanavne end DKK i forhold til betalingen. Alternativt må det være muligt at skifte kunden til anden kundegruppe bare i denne session – eller et dummy-land. Bare man kan få et andet sæt priser... Så jeg har to problemer: Jeg ved ikke hvordan jeg spotter, at der i øjeblikket "logges" på en affiliate's statistik – altså at shoppen er tilgået med et konsulent id i URL'en og at ordren dermed tilskrives konsulenten. Jeg er ikke sikker på hvor længe denne affiliate bliver hængende i systemet (har læst 20 dage i nogen posts). Dette mener jeg dog kan nulstilles ved at fyre en alternativ URL af (f.eks. f.eks. www.minshop.dk/?konsulentid-dummy). Jeg er døden nær af stress over dette krav – alle hints er fortsat velkomne! Da deadline er NU, tager jeg mod al den hjælp jeg kan få/købe. Edited September 8, 2014 by Cope (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TorbenЯune Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 På en eller anden måde skal det gemmes, at ordren bliver solgt via en konsulent som senere skal have kommission (home party-setup). Varerne skal stadig sendes – konsulenten sidder bare ved siden af under ordreafgivelsen – det sker på konsulentens PC via normal frontoffice.Svar: Du er nødt til at lave et script, som kunden kan klikke sig ind på, og som stiller en liste af salgskonsulenter til rådighed. Når kunden klikker på en af dem, er det letteste at sende en sessions cookie som kan identificere valget. Jeg ved ikke hvordan jeg spotter, at der i øjeblikket "logges" på en affiliate's statistik – altså at shoppen er tilgået med et konsulent id i URL'en og at ordren dermed tilskrives konsulenten.Svar: Det gør du blot ved at checke om din (egen hjemmelavede) cookie har et indhold Jeg er ikke sikker på hvor længe denne affiliate bliver hængende i systemet ....Svar: Det bestemmer du selv. En sessionscookie hænger indtil sessionen er slut (dvs. til logout eller browser lukning). Du kan også sende en cookie med en specifik løbetid, fra uendelig tid og nedad. Hvis jeg kan "spotte" at vi i øjeblikket er "under indflydelse af", at der er anvendt et affiliate-id ved tilgangen til shoppen (f.eks. www.minshop.dk/?konsulentid1), så vil jeg tro at jeg blot kan gøre en specielt valuta tilgængelig og dermed et andet sæt priser. Svar: Du skal vel blot gøre det samme som det indbyggede affiliate system (som jeg desværre ikke kender). Alternativet til cookie og valuta vil være, at du i valget af salgskonsulent, blot flytter kunden til den korrekte rabatgruppe - det er jo blot en enkelt SQL kommando. Det er tabellen ps_cart_rule som forbinder kunde med rabat. Så kan du jo bare lade valget gælde for din kunde indtil kunden igen vælger (en anden) salgskonsulent. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cope Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Tusind tak – jeg var selv nået til konklusionen, at jeg ikke skulle bruge affiliate systemet. Så løsningen er her: Der laves et login script. Konsulenten skal kunne klikke et sted eller gå til et "hemmeligt link" og her logge ind (der bliver nødt til at være password – kunder må ikke kunne dette, da de derved får rabat). Mens konsulenten er logget ind, kan der: oprettes kunder og laves ordrer til disse. Og sammen med disse ordrer gemmes konsulent ID til brug for statistik/kommission. Den specielle valuta kan vælges (jeg har løst dette, da jeg har ændret i AdminCurrenciesController.php, så det er tilladt med samme isokode og valutabetegnelse). Dette udløse "homeshopping-priserne". Når en konsulent ikke er logget ind, virker shoppen 100% normalt – den specielle valuta er ikke tilgængelig. Kunden kan handle på egen hånd til normale priser og det samme kan alle andre tilfældige besøgende. Kunne du bistå med en løsning på dette login? Jeg ved godt du har beskrevet det, men både tidspres og manglende erfaring med session-variabler/cookies gør at jeg virkelig kunne bruge hjælp. Vi har så naturligvis passeret "et par flasker god vin"... ;-) Jeg kan fanges på mobil 4078509, på Skype: anders_kjoller eller [email protected]. Jeg begynder at øjne lyset for enden af tunnelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts