carlroger Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Hej, Dem jeg er ved at (prøve) at lave en webshop for, har en ret indviklet prisstruktur. De har 7 forskellige rabatsatser, og forskellige kunder får forskellige rabatsatser på forskellige varer. Hvordan håndterer jeg det i PrestaShop? /Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prestafan1234 Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Kig under Prisregler - Regler for kurv, det er rimeligt selvforklarende, når man prøver sig lidt frem Link to comment Share on other sites More sharing options...
TorbenЯune Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 (edited) Hej, Dem jeg er ved at (prøve) at lave en webshop for, har en ret indviklet prisstruktur. De har 7 forskellige rabatsatser, og forskellige kunder får forskellige rabatsatser på forskellige varer. Hvordan håndterer jeg det i PrestaShop? /Carl Løsningen kommer lidt an på hvad der ligger i "... forskellige kunder får forskelliger rabatsatser på forskellige varer". Hvis der er tre kundegrupper: A, B og C, og der er tre vraegrupper: X,Y og Z hvilken af følgende løsninger kigger du så efter: Løsning 1: A får forskellige rabatter på X,Y og Z. Det gør B og C også, men varegrupperne er ens for alle Løsning 2: A får forskellige rabatter på UDVALGET varer i X,Y og Z, Det gør B og C også, og de UDVALGET af varer er ENS for A, B og C, Løsning 3: A får forskellige rabatter på UDVALGET varer i X,Y og Z, Det gør B og C også, men de UDVALGTE varer er forskellige for for A, B og C Det er klart lettest at lave løsning 1. De to andre tror jeg du skal fraråde. Det kan godt laves, men det er ikke let, og det bliver et helvede at vedligeholde. Hvis du alligevel laver løsning 2 eller 3, så gøres det ved at oprette flere varekategorier (som ikke gøres synlige for kunder). Varer lægges så i flere kategorier samtidig (dvs. både i den/de kategori(er) kunden ser og som bruges til at finde varen i, og dem som udløser rabatten), og der defineres prisregler for hver kategori i forhold til kundens tilhørsforhold. Hvis du skal lave løsning 2 og har 7 rabatkategorier og 100 varer, giver det altså 700 indplaceringer i usynlige kategorier, plus havd der i forvejen er af indplaceringer i de synlige, så der skal klikkes en del. Hvis vi taler om løsning 3 kan du selv prøve at gange op med antallet af nødvendige kategorier. Så vidt jeg husker findes der et modul til backend vareadministration som kan lave noget i denne retning i batch, så man slipper for de mange klik. Så længe man holder sig til kategori opdelingen er det ret "ufalrigt" at putte varer i kategorier - man kan bare slette kategorien hvis noget går galt. En alternativ løsning: Lav flere forskellige shops (multishop) som deler det samlede sortiment, og lad så kunderne logge på den shop vedkommende hører til. Så kan man helt individuelt for hver shop definerer et enkelt "lag" af rabatter i hver kategori. Selv kategoriseringen mellem de forskellige shops kan varierer. Mit gæt er, at det bliver både enklere og mere overskueligt at lægge nye varer ind - selv om det selvfølgelig fortsat kræver betydelig mere arbejde. Edited July 17, 2014 by TorbenRune (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HeidiG Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Altså i den nyeste Presta kan man i hvert fald oprette forskellige kundegrupper, og så kan man f.eks. under hver vare lave en specific pris som gælder for en eller flere kundegrupper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TorbenЯune Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Altså i den nyeste Presta kan man i hvert fald oprette forskellige kundegrupper, og så kan man f.eks. under hver vare lave en specific pris som gælder for en eller flere kundegrupper. Prisregler pr. produkt har været en mulighed i PS længe. De kan godt bruges til at lave rabatgrupper, men det må frarådes fordi: - Du kan ikke fremsøge varer på basis af prisregler, og dermed har du intet overblik over hvilke varer der er med i hvilke grupper. - Prisreglerne bliver vanskelige at lave, hvis der opstår behov for andre regler samtidig. - Ændringer i rabatsatserne skal ske en vare ad gangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts