Källans Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Finns det någon möjlighet att exportera/importera kundregistret från min 1.4.6.2 till 1.6.0.6? Vi har varit igång i drygt två år och har rätt många kunder. Jag vill helst flytta med både registrerade och gästkunder. Jag måste bygga nytt i rödaste rappet då den specialbyggda betalmodulen som vi använder krånglar titt som tätt och eftersom jag byggt om Matrice-temat rätt kraftigt så kan jag tyvärr inte bara göra en uppdatering. Hälsningar Weronicha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Lindblom Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Visst kan du det. Enklast är att exportera nuvarande kunder till en csv-fil med hjälp av phpMyAdmin eller liknande. Därefter importerar du filen i den nya butiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källans Posted May 23, 2014 Author Share Posted May 23, 2014 Tack för tipset Patrik. Jag exporterade cvs-filen, inga problem. Men när jag skulle importera den via CSV Import i Backoffice så fick jag meddelandet: E-post * måste ställas in Var gör jag det? Eller ska jag även importera via phpMyAdmin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Lindblom Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 (edited) Nej, du är på rätt väg, importen sker via back-office. Fältet email är obligatoriskt, så se till att det finns på alla kunderna i csv-filen och att du mappar fälten rätt vid import. Edited May 23, 2014 by Patrik Lindblom (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källans Posted May 24, 2014 Author Share Posted May 24, 2014 (edited) Hej Patrik! Tack för tipset. Några rader med anteckningar om kunderna hade lagt sig bland adresserna. Jag raderade de raderna men får fortfarande samma meddelande trots att jag för hand har kollat att alla 700+ kunderna har en e-postadress. Jag vet inte hur jag ska gå vidare nu. Några tips? Så här ser det ut: Edited May 24, 2014 by Källan (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Lindblom Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Du har förmodligen angett fel fältavgränsare i steget före. Kolla också så att csv-filen har rätt teckenkodning. Standard är UTF8. Du kan även använda ISO-8859-1, men då måste du ange det. I exemplet ovan så tolkar importscriptet hela första raden som ett fält. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts