Jump to content

Beholde SEO ranking fra gammel website

Fixfinn

Recommended Posts

Hej

Jeg har allerede et site med høj søgemaskine-ranking, men uden mulighed for køb.

Nu har jeg så fået lavet en Prestashop på en localhost og er klar til at gå "live"

Men jeg ønsker selvfølgelig at beholde min ranking. Så spørgsmålet er: Hvad er det bedste at gøre?

I øjeblikket er mit site opbygget således:

www.mydomain.dk, her ligger index.php, der er så en del undermapper med produkter og informative sider.

Shoppen havde jeg tænkt at ligge www.mydomain.dk/shop.

Men der skal vel redirectes på en eller anden måde.

Nogen som har erfaring?

Jeg har forsøgt at finde en let forståelig guide både i dette forum og ved google, men dem som jeg kan finde er noget langhåret.

Ved du hvor der er en guide.

Den index.php, som i øjeblikket ligger i roden af mit site skal vel skiftes med eller linke til index.php i shoppen?

Jeg kender hverken Nemo eller hans guide;-)

Det er ret svært at hjælpe med så få oplysninger, vi ved jo ikke, hvad du har i din .htaccess fil, som åbenbart ødelægger shoppen.

Er du sikker på, at du har sat /config/settings.inc.php korrekt op til at bruge ny database osv. efter skift til undermappe (det er ikke et subdomæne du har installeret shoppen i - et subdomæne ligger under hoveddomænet, dvs. det ville være http://subdomain.dithoveddomain.dk - ikke som du skriver http://hoveddomain.dk/enundermappe)

Hej Prestafan1234

Tak for svaret.

Du har fuldstændig ret. Det er en undermappe.

Jeg har fundet ud af, at det er den funktion, som hedder 'disable Apache multiviews', som laver balladen.

Jeg havde ikke slået det til, men det stod alligevel i .htaccess-filen.

Så jeg slettede .htaccess og sikrede mig at 'Disable apache multiviews' var sat til 'no' og fik så lavet en ny .htaccess, ved at gemme.

Så virkede det, også med friendly URL.

Med hensyn til ranking, tror jeg det går.

Når shoppen er testet, bliver den lagt i roden og får således samme navn, som mit tidligere site.

Så må forsiden jo beholde seo-ranking. Produktsiderne må så starte forfra.

Jeg ville nu nok alligevel bruge noget krudt på at lave redirects. Det er de færreste besøgende der via en Google søgning lander på din forside. De vil så blive mødt af en 404-side, med mindre du installerer et modul, der sender dem til forsiden (hvilket stadig ikke er en god oplevelse for brugeren).

For at fortælle dig, hvordan en 301 redirect skal se ud, er vi nødt til at have et eksempel på din gamle linkstruktur og den nye.

Hmm, det kan godt lyde som, jeg skal bruge lidt krudt på det.

Med link struktur mener du sådan som det her:

Kategori-forside

gammelt : www.domæne.dk/dansk/kategori.php

Det nye ser sådan ud fra prestashop: www.domæne.dk/da/3-kategori (med friendly url slået til)

Produkt-side 

Gammelt:  www.domæne.dk/dansk/visprodukt.php?idnr=1&kategori=produktkategori

nyt:   www.domæne.dk/da/kategori/2-1001.html

Du mener altså der skal redirectes fra de gamle kategori- og produktsider til de nye?