Jump to content

[Løst]Quickpay/ Ordre Bekræftigelse

KimTheMan

Recommended Posts

Hej,

Bruger PrestaShop™ 1.5.3.1, og QuickPay version 3.18.

Min shop er i testmode. Og når jeg laver en bestilling og betaler med dankort (testmode). Så kommer der en email til kunden. Men denne email er en Ordre Bekræftigelse med tilknyttet faktura.

Det er jo ikke meningen, at kunden skal have en ordre bekræftigelse med tilknyttet faktura. Før selve ordren er blevet behandlet og godkendt. Så kunden skal i stedet have en bekræftigelse på, at ordren er modtaget og under behandling (må være status "preparation").

Og senere hen, skal muligheden så være der, at man senere sender en ordre bekræftigelse med tilknyttet faktura. Når man har behandlet ordren.

Nogen der har en ide til, hvordan dette kan ordnes (det kan jo ikke kun være mig der står med det problem, af alle dem der bruger QuickPay modul)?

Edited by KimTheMan (see edit history)

Ja det skulle man tro. Men alle mine statusser er slået fra, og alligevel kommer der en bekræftigelse. Dog uden faktura nu. Og det er efter jeg har fjernet faktura i "Betaling er i venteposition til varen afsendes" Og går jeg ind under ordre status på forkontoret efter jeg lige har bestilt en ordre. Så står status som "Betaling er i venteposition til varen afsendes".

Så kan ikke helt forstå det når alt er slået fra. Og forstår slet ikke der kommer en faktura med hvis jeg sætter indstillingen til dette i "Betaling er i venteposition til varen afsendes" statussen. Da denne jo ikke er sat op til order_conf.html

Hmm, det lyder mystisk, der burde ikke komme nogle emails når alle er deaktiveret.

Husk at slå cache fra og force-compile til når du tester. Jeg har tit glemt det selv.

Hvis det ikke er det, skal der nok nogle af de skarpere herinde fra til, der kan hjælpe dig.

Edit: Har du et screenshot af emailen der kommer?

Edited by colorrush (see edit history)

Disse cache og force-compile funktioner. Hvad er det for nogle funktioner?/ og hvad gør de?/ gør de ikke? Og hvor findes de henne i administrations delen?

Når cache er slået til bliver der gemt filer som bruges til at loade siden hurtigere. Dvs. hvis du ændrer en fil og lægger op mens cache er slået til kan det være du ikke kan se ændringen pga. filen bliver taget fra cachen i stedet for den nye fil du har lagt op. Håber det giver mening.

Preferences > Performance > Smarty

Det skal se sådan her ud mens du tester, og omvendt når du er færdig med at teste - http://i.imgur.com/qpGLLcZ.png

Har nu prøvet at lave en ren installation på et under domæne. Og den sender stadig automatisk en ordre bekræftigelse med tilknyttet faktura, når der betales med dankort (og her vil jeg have en bestillings oversigt i stedet uden faktura).

Jeg prøvede også at opdatere til en nyere version (PrestaShop™ 1.5.4.0) på den ny installeret version. Og denne gør det samme.

Så jeg er ved at tro at systemet bare er sat sådan op?

Men tænker på, der må da være flere en jeg, da har dette problem. Da vi vel alle får en bestillings oversigt, når vi bestiller vare på de forskellige webshops. Og så først når varen er behandlet, får man en ordre bekræftigelse?

Kan godt være, man skal ind i det engelske forum med samme spørgsmål. Da det virker til, der er få der hjælper og bruger det danske forum (selv om man skulle mene der er rigtig mange der bruger prestashop).

Jeg har nu surfet lidt rundt. Og har prøvet at ændre i PaymentModule.php

image-561C_5158BF34.jpg

Så nu sender den ikke faktura med. Og laver det som en bestillingsoversigt

(Jeg ved ikke om denne ændring får betydning andre steder i systemet?)

Min mening var så via statusser, at oprette en status med order_conf. Og dertil knytte faktura osv. Så jeg kunne afsende denne fra odresiden i backoffice.

Men når jeg afsender den. Så kommer den fint frem, dog uden faktura og produkt tekst osv:

image-587F_5158C16D.jpg

Nogen der kan hjælpe med dette? Og fortælle om det har betydning andre steder i systemet hvis jeg laver de ændringer i PaymentModule.php?

Den faktura der dannes af prestashop bruger vi ikke til noget, det er sådan set bare en proformafaktura, da vi udsender en rigtig faktura til kunden fra vores økonomi system når ordren er afsendt.

Vi har slået fra at kunden kan se og downloade fakturaen så sendes den ikke ud sammen med ordrebekræftelsen.

Om det hedder bestillingsoversigt eller ordrebekræftelse er vel en smagssag.

Når en kunden har lagt en ordre i vores webshop får de en ordrebekræftelse som jo er en beskæftigelse på at den ordre kunden har afgivet er modtaget i systemmet. Når så ordren er færdig behandlet og afsendt udstedes en faktura til kunden.

Når en kunde afgiver en ordre via mail eller telefon afsendes ligeledes en ordrebekræftelse fra vores økonomi system, når vi bestiller vare hos vores leverandører modtager vi jo også en ordrebekræftelse.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du først vil sende en bestillingsoversigt og senere en ordrebekræftelse, det gælder jo om at sende så få mails til kunden som muligt. For jeg må da antage at de varer du har i din shop er produkter du kan levere, og ikke først skal bekræfte hver enkelt ordre for at se om det er noget du kan levere.

Nej selve fakturaen fra prestashop, har jeg nu heller ikke tænkte mig at bruge til det vilde. Da jeg sideløbende opretter fakturaer i mit online moms program, til at holde styr på økonomien.

Men synes nu det er nemt når det hele ordnets nemt og hurtigt igennem prestashop. Og ville også gerne forstå hvordan programmet osv. var bygget op. Kan godt lide jeg nogenlunde kender det jeg arbejder med.

Men jeg har selv fundet løsningen der virker for mig.

Jeg har slået indstillinger for faktura til:

image-7915_5161E749.jpg

Og rettet teksten i bekræftelses e-mailen til (og i denne bliver der ikke vedhæftet en faktura mere):

image-0443_5161E749.jpg

Og når varen så er afsendt sender jeg denne e-mail ud

(fakturaen bliver herefter synlig på deres konto, hvor de kan download denne hvis de skulle have brug for dette):

image-6F95_5161E749.jpg

Og den 3 og sidste e-mail er denne:

image-2454_5161E749.jpg

Jeg har så rettet disse statusser:

image-F3A9_5161E749.jpg

Rettet dem til dette:

image-190B_5161E749.jpg

Hvis de så går ind for at hente deres faktura, eller tjekke deres ordres status ser de dette:

image-5A89_5161E749.jpg

Så nu er det som jeg vil have det.

Takker for den knap så meget respons på dette spørgsmål. Og håber andre kan bruge mit svar, hvis de selv skulle stå med det problem/ spørgsmål.

Hej Kim,

Problemstillingen omkring pdf-fakturaer i Prestashop, har vist altid eksisteret, og jeg er vist ikke den eneste som ikke kan forstå at det ikke bliver ændret.

Som det er nu, kan pdf-fakturaen kun vedhæftes ordrebekræftelsen, og kun for ordrer som har "payment accepted" som deres indledende status - dvs. kreditkortbetalinger.

Af en eller anden uforklarlig grund kan man ikke vedhæfte hverken faktura eller kreditnota til de enkelte status-mails. Det ville jo ellers være smart hvis den mail som gjorde opmærksom på at der nu var genereret en kreditnota, også rent faktisk indeholdt kreditnotaen, og ikke kun gjorde opmærksom på at den kan findes ved at logge ind i webshoppen - Noget som man i øvrigt kun kan hvis man oprettede en konto i forbindelse med købet!

I min verden ville det give meget mere mening hvis pdf-fakturaen blev vedhæftet alle de statusmails hvor der var sat hak ud for "Tillad kunde at downloade og se PDF-versionen af fakturaen" i BO. Men lige præcis ordrebekræftelsen (som jo ikke optræder som en redigérbar status) bør derimod aldrig have en faktura vedhæftet.

Jeg har googlet efter en løsning på problemet i flere omgange, men er stadig ikke kommet frem til noget brugbart. Hvis der er nogen herinde som er stødt på et fungerende hack (eller selv har lavet et), så er jeg dog stadig meget interesseret :)

Spændende link du fandt dér. Deres website ser ud til at være i udu, men jeg fandt screenshotsne i denne her tråd: http://www.prestashop.com/forums/topic/135646-module-mail-attachment-order/

Ser ud til at være præcis hvad jeg har eftersøgt! Sig gerne til når du hører fra dem.

Ja, du har ret i at man også kan downloade en faktura fra guesttracking-funktionen. Min anke går nok lige så meget på, at standardteksterne i emailskabelonerne, tager det for givet at brugeren har oprettet en konto. Beskrivelsen af hvordan man downloader sin faktura er jo direkte misvisende for kunder med en gæstekonto.