Jump to content

Uppgradera till Prestashop 1.5 och ev. byta webhotell?

Recommended Posts

Jag kör idag prestashop 1.4.7 men tänkte uppgradera till 1.5.2 och har nu konfigurerat allt på en ny domän för att i lugn och ro kunna testa och laborera osv.

Nu tänkte jag snart be mitt webhotell (binero) peka om min gamla domän till den nya och i samband med detta funderar jag lite på hur man bäst hanterar trasiga länkar.

- Ska jag göra 301:or för alla gamla sidor som är indexerade hos Google för att inte tappa mina placeringar där eller hur hanterar man bäst det?

- Har ibland hört att binero är lite segt för prestashop och att t.ex oderland är bättre. Gäller detta binero 2.0 också? Någon som testat eller som kör sin shop på binero 2.0 så man kan testa hastigheten?

Tack på förhand och god jul!

• 1 month later...

Du kan glömma Binero om du skall köra Prestashop. Inför prestandans skull, men har du inte färdiga översättningar till allt, så får du göra allt manuellt (dvs. en för varje modul osv.). Detta pga. deras idéer om säkerhet i php.ini. Ligger du på en Apache och har företagspaket, så har du 256 mb minne, och det blir rätt bra fart. Som standard får du Litespeed med 64 mb, även om du betalar för 256. Du måste alltså säga till om detta för att få det du betalar för, vilket bara det egentligen är närmast bedrägeri.

• 3 months later...

Vad är problemen med Prestashop hos Binero.

Jag håller på att skapa en ny webbutik i Prestashop och har Binero som webhotell.

Binero har Prestashop som ett av sina 3 alternativ på snabbinstallation av webshop och jag trodde därför att det skulle fungera bra hos dem.

En av de problem jag redan har stött på (har precis påbörjat uppbyggnaden av webbutiken) är att den snabbinstallation som Binero hade var version 1.5.3.1, och jag skulle vilja uppgradera till senaste versionen, men hittar ingenstans hur man uppgraderar. Det bör ju vara bättre att jobba med senaste vesrionen från början än att behöva modifiera om senare.

Kan någon utveckla lite mer vilka problem som skall uppstå?

Bocko är inne på det här ovan. Binero har en begränsning i php-inställningarna som gör att en sida inte kan skicka hur många formulärfält som helst. Det blir då i många fall omöjligt att göra översättningarna via backoffice och måste i stället göras via filerna. Det i sin tur är en ganska omständlig procedur, särskilt om man inte har koll på hur översättningarna fungerar i koden. Jag skulle påstå att detta är det främsta argumentet till att undvika Binero om man vill köra Prestashop.