Jump to content

Klarna för Prestashop >1.4.7

mi66ni

Recommended Posts

Jag har sett ett antal inlägg både här och i det engelska forumet om att Klarnas modul inte fungerar för Prestashop versioner högre än 1.4.7.

Det verkar finns två olika problem

a) En krock med den nya Cloudcache modulen

B) Att så fort man försöker bekräfta en beställning så får man bara "Fatal Error" som respons.

Jag har själv precis uppgraderat till 1.4.9.0 och sprang naturligtvis på dessa problem som alla andra, dock kunde jag aldrig hitta en komplett lösning någonstans. Att Klarna bara supportar upp till version 1.4.7.2 är ganska irrelevant eftersom jag inte tänker sitta och vänta på en tredje part för att bestämma uppgraderingstakten på min butik. Envis...jajamän :)

Lösningen på krocken med Cloudcache är helt enkelt att avinstallera och radera hela Cloudcache biblioteket under "Modules" biblioteket.

När man väl kommit så långt så går det att installera och konfigurera Klarna modulerna. Men när du kommer till kassan, väljer Klarna och sedan fyller i ditt personnummer och klikar på Bekräfta Beställning så får man bara ett "Fatal Error". Detta beror på att Prestashop har gjort en liten förändring i updateQty metoden i Cart klassen. Faktureringsavgiften är implementerad som en produkt i Klarnas modul, så när modulen installeras skapar den en invoicefee produkt i databasen men den sätts till inaktiv. När man sedan skall bekräfta en beställning så anropar Klarnas modul updateQty metoden i Cart klassen för att lägga till invoicefee produkten. Problemet i de nyare Prestashop versionerna uppstår eftersom updateQty metoden bara hämtar produkter från databasen som är beställningsbara och aktiva. Eftersom Klarnas invoicefee produkt är inaktiv hittas den aldrig och det hela går över styr.

Lösningen är således ganska enkel. Modifiera klarnacore.php och ändra raden:

$invoicefee->active = 0;

till

$invoicefee->active = 1;

Avinstallera och sedan installera Klarna modulen igen så bör det funka. Du kan också dubbelkolla i databasen att produkten med reference "invoicefee" har active satt till 1.

Jag kör Klarnas modul version 2.0.1 i min live butik men har även testad samma förfarande med version 2.1.2 på min lokala testserver. I båda fallen kör jag Prestashop 1.4.9.0.

Är lite fundersam på om det kan vara samma problem med 1.5 versionen av Prestashop. Jag har dock inte testat detta ännu.

Hoppas det hjälper någon förtvivlad.... :)

• 4 months later...
  • Create New...