Jump to content

[Solved] Problemen winkelkarretje

Recommended Posts

Hoi iedereen

Eindelijk raak ik op dit forum! De voorbije dagen had ik telkens foutmeldingen.

Maar to the point: ik ben bezig een webwinkel aan het opstarten en die staat zo goed op punt, behalve dat ik problemen heb met het winkelkarretje.

Vooreerst staat die in het midden bovenaan, en die moet aan de zijkant komen. Via live-edit kan ik die niet verslepen. Heel vreemd. Dit is dus probleem nr.1

Daarnaast kan een product enkel in het winkelkarretje toegevoegd worden als je het product zelf bekijkt, dus niet als het in de lijst staat. Als je in de lijst wil toevoegen, dan wordt je naar de homepage verwezen en zit er niks in je karretje. Prob nr. 2

Als laatste : eens iets in het winkelkarretje zit, krijg je het er nog onmogelijk uit. Niet met het vuilbakje, niet door op plus en min te drukken. Prob nr. 3

Kan iemand me helpen?

Eens dit allemaal opgelost is, kan ik van start gaan. En liever morgen dan overmorgen!

Alvast ontzettend bedankt,

Romy

Edited by RomyW (see edit history)

Dag Romy,

Vervelend dat je problemen had met registratie voor dit forum. Maar nu je er bent: welkom op het forum :)

Over het verplaatsen van de winkelwagen: het winkelwagenblokje wat bovenaan de pagina zijn zijn meestal niet te verplaatsen naar een blok in een zijkolom: deze hebben namelijk een andere structuur en opmaak. Maar als je een winkelwagen als blok wilt hebben dan moet de de huidige winkelwagen module uitschakelen en de standaard Prestashop winkelwagen installeren/activeren.

Voor je andere problemen: het is wat lastig om je daarmee te helpen zonder een link naar je website...

Andreas

Oeioei en hoe doe ik dat dan? Gaat er dan niks verloren? (want ik heb er al zoveel werk aan gehad, zucht...)

Alhoewel ik waarschijnlijk eerst in een andere versie was gestart, want ineens zag alles er anders uit. Maar dat is automatisch gegaan. Kan dat?

We zullen je wel kunnen helpen maar klant wordt ik nooit :D

't gaat hem hier niet over de producten he :P

@Peter Pastoor

Welke problemen zijn er dan met versie 1.5?

Ik heb het nodige in versie 1.5 doorgelopen en ben nog geen showstopper tegengekomen ...

Wat absoluut niet kan is van 1.4 naar 1.5 upgraden, dat geeft veel problemen. De topicstarter is waarschijnlijk direct met 1.5 begonnen.

Ik weet niet in welke versie ik gestart ben...

@Frens

We zullen je wel kunnen helpen maar klant wordt ik nooit :D

Als jij van een van je multifunctionele ladders afdonderd waarschijnlijk wel ...

:) :) :)

Voor mij de vraag of je al wat aangepast hebt aan het template, versienummer staat helemaal onderaan op pagina

Inderdaad kan je in je backoffice onderaan het versienr. zien.

Ik zie in elk geval dat je een theme gebruikt dat alleen geschikt is voor versie 1.4.x en niet voor de nieuwe versie 1.5. Dus mocht je installatie toch 1.5.0.17 zijn dan zou dit veel van je problemen kunnen verklaren.

Prestashop 1.5 is zeker goed te gebruiken voor starters, zolang je de meer geadvanceerde functies niet gebruikt.

@Andreas

Dat oude theme wordt standaard ook geleverd in ver 1.5

Eh, die oude theme is niet te vinden in mijn PS 1.5 installatie. Ik heb voor de zekerheid de installatiebestanden van PS 1.5.0.17 bekeken en daarin zie ik ook maar 1 theme (default) dat de nieuwe standaard theme is...

Euhm, ik heb wel degelijk 1.5.0.17, dat staat onderaan de pagina van de BO.

Ik denk niet dat ik iets geavanceerd heb gedaan. Daar heb ik gewoon het verstand niet voor.

Maar het kan wel zijn dat ik eerst in 1.4 gestart ben en dat er dan update is geweest waardoor ik die problemen heb?

De rest waar jullie het over hebben, klinkt redelijk chinees voor mij :wacko:

Edited by RomyW (see edit history)

Euhm, ik heb wel degelijk 1.5.0.17, dat staat onderaan de pagina van de BO.

Ik denk niet dat ik iets geavanceerd heb gedaan. Daar heb ik gewoon het verstand niet voor.

Maar het kan wel zijn dat ik eerst in 1.4 gestart ben en dat er dan update is geweest waardoor ik die problemen heb?

De rest waar jullie het over hebben, klinkt redelijk chinees voor mij :wacko:

Maar ik begrijp dat je niet zelf je shop hebt geupdated?

Hoe heb je je Prestashop geinstalleerd? Is dat via een Installatron optie van je hoster automatisch gedaan.

En zag de backoffice eerst heel anders uit dan nu?

Dat zou kunnen betekenen dat je hosting provider op eigen houtje jouw shop heeft geupdated. Dat zou wel slecht zijn trouwens, zeker als hierbij de update niet compleet was (gezien het feit dan je nog een oude theme gebruikt)

Ik werk inderdaad met een host en m'n backoffice zag er eerst héél anders uit dan nu.

Ineens was alles anders, dus ik heb ferm moeten zoeken om te vinden waar alles ineens naartoe was. Maar ondertussen ben ik ermee weg.

Ik ben vanaf blanco m'n webshop beginnen opbouwen, dus ik heb geen theme gebruikt (als het dat is wat je bedoelt?)

Over 5 min moet ik weg, dus voor de rest van de avond kan ik niet meer antwoorden. Morgenvoormiddag kan ik wel even, en dan de hele namiddag. (zodat jullie niet moeten denken dat ik ineens niet meer wil antwoorden of zo :huh: )

Trouwens, ik ben heel aangenaam verrast dat jullie al meteen op de kar springen! Alvast bedankt!

Romy

Dan lijkt het erop dat je hoster inderdaad ongevraagd en op eigen initiatief je Prestashop versie heeft geupdated. Ik zou daar zeker een klacht over indienen want dit kan echt niet en levert je veel problemen op.

Daarbij zijn er nog veel problemen bij de update van PS 1.4 naar PS 1.5 en dat je hoster dit nu al doen is bijzonder slecht.

Er is altijd minimaal 1 theme geinstalleerd. Anders heb je gewoon geen voorkant van je webshop, dus wat je als bezoeker van je website ziet.

Ik wil best wel even kijken in je backoffice wat er aan de hand is. Daarvoor moet je me dan een tijdelijk account voor me aanmaken onder Administration-->Employees. Geef me dan de link naar je backoffice en de loginsgegevens via PM (dus niet zomaar hier op het forum zetten).

Kans bestaat dat het alsnog goed komt als je de nieuwe standaard theme installeert maar in het ergste geval moet je helemaal opnieuw beginnen...

Andreas

Ik heb in de backoffice van de topicstarter gekeken en de standaard theme voor PS 1.5 was wel geinstalleerd maar niet geactiveerd. Na activatie van deze theme ziet de webshop er weer goed uit. Ook kan er weer producten uit de winkelwagen worden gehaald.

Verder bleek de Ajax winkelwagen modus uit te staan wat ervoor zorgde dat een product wel in de winkelwagen kan worden geplaatst vanuit de productpagina maar niet vanuit productlijsten. Na het aanzetten van Ajax werkt alles weer naar behoren. DIt is duidelijk een bug in PS 1.5.0.17.

Na overleg met Romy lijkt het er steeds meer op dat de hoster zomaar de PS installatie heeft geupdated van 1.4 naar 1.5 wat voor veel problemen heeft gezorgd. De topicstarter zal contact opnemen met de hoster om opheldering.

Andreas

Ik heb in de backoffice van de topicstarter gekeken en de standaard theme voor PS 1.5 was wel geinstalleerd maar niet geactiveerd. Na activatie van deze theme ziet de webshop er weer goed uit. Ook kan er weer producten uit de winkelwagen worden gehaald.

Verder bleek de Ajax winkelwagen modus uit te staan wat ervoor zorgde dat een product wel in de winkelwagen kan worden geplaatst vanuit de productpagina maar niet vanuit productlijsten. Na het aanzetten van Ajax werkt alles weer naar behoren. DIt is duidelijk een bug in PS 1.5.0.17.

Na overleg met Romy lijkt het er steeds meer op dat de hoster zomaar de PS installatie heeft geupdated van 1.4 naar 1.5 wat voor veel problemen heeft gezorgd. De topicstarter zal contact opnemen met de hoster om opheldering.

Andreas

Dat moet hij zo en zo doen ,

denk dat die hoster niet echt weet wat het inhoud om gewoon uot het niets een update uit te voeren ,,

is het via installatron gedaan ?

Mijn host is soliweb. En ik ben er nog maar een maand mee in zee gegaan. Ziet er dus niet zo goed uit...

Maar ik ga hun contacteren en ben benieuwd naar hun reactie. Ik hou jullie op de hoogte!

Een welgemeende dankjewel voor de moderator, ik weet écht niet wat ik had moeten doen. Ik dacht zelfs al om een andere webshop op te starten!! Maar bij deze is dit dus niet nodig!!

Dat moet hij zo en zo doen ,

denk dat die hoster niet echt weet wat het inhoud om gewoon uot het niets een update uit te voeren ,,

is het via installatron gedaan ?

Ik geloof niet dat Romy zelf Prestashop heeft geinstalleerd dus Installatron lijkt me aannemelijk.

Maar dan nog: ik heb nog nooit meegemaakt dat hosters zomaar en ongevraagd een update uitvoeren van Prestashop.

Gelukkig gaat het hier om een beginnende webeigenaar. Maar je zal maar een goedlopende shop hebben en na een ongevraagde update ineens merken dat je theme en sommige modules niet meer compatibel zijn en al je custom aanpassingen verdwenen zijn...

Mijn host is soliweb.

geef hem de tip voor een naam wijziging iets in de trend van Sorryweb ? :)

maar scheelt veel dat het opgelost kon worden , als ik links en rechts kijk

wat er allemaal gebeurd als je van 1.4 naar 1.5 upgrade heb je dus geluk gehad <_<

succes met je shop

Ik geloof niet dan Romy zelf Prestashop heeft geinstalleerd dus Installatron lijkt me aannemelijk.

Maar dan nog: ik heb nog nooit meegemaakt dat hosters zomaar en ongevraagd een update uitvoeren van Prestashop.

Gelukkig gaat het hier om een beginnende webeigenaar. Maar je zal maar een goedlopende shop hebben en na een ongevraagde update ineens merken dat je theme en sommige modules niet meer compatibel zijn en al je custom aanpassingen verdwenen zijn...

inderdaad ,, shopje met paar duizend artikelen , hoop klanten gegevens ,

en alles wat je hebt aangepast en dan geen back-up hebben ,, oeffffffffffffff

Hoi iedereen

M'n host reageerde bijna onmiddellijk. Vooreerst excuses en dat ze het zouden nakijken. Want er werd ook meteen gezegd dat zij dit nooit doen.

Nu kreeg ik een mail waarin er volgende link werd vermeld : http://doc.prestashop.com/display/PS14/Updating+PrestaShop#UpdatingPrestaShop-Automaticupgrade Blijkbaar zou prestashop zelf deze update hebben doorgevoerd? Klopt het wat er wordt beweerd?

Ik had wel een back-up (kreeg ik nu te horen).

Groetjes

Romy

Het is een autoupgrade , maar je moet zelf klikken om te updaten

in de oudere versies zat dit er nog niet in ,,

nu weet ik niet meer <kan mij niet meer herinneren en heb niks om na te kijken >

of instalatron misschien een autoupdate heeft , en als deze is ingesteld deze dan automatisch de updates binnenhaalt

dat zou ook nog een mogelijkheid zijn ,, maar nogmaals ik weet het niet zeker

Probleem toch nog niet volledig solved blijkbaar.

Ik plaatste een proefbestelling om alles nog eens volledig te controleren, en ook al heb ik de module overschrijving geinstalleerd in m'n backoffice, in m'n winkelkarretje is die niet zichtbaar.

Hoi iedereen

M'n host reageerde bijna onmiddellijk. Vooreerst excuses en dat ze het zouden nakijken. Want er werd ook meteen gezegd dat zij dit nooit doen.

Nu kreeg ik een mail waarin er volgende link werd vermeld : http://doc.prestasho...utomaticupgrade Blijkbaar zou prestashop zelf deze update hebben doorgevoerd? Klopt het wat er wordt beweerd?

Ik had wel een back-up (kreeg ik nu te horen).

Groetjes

Romy

Het is echt onzin dat Prestashop zelf een update kan starten en afronden. Je moet namelijk zelf op de upgrade knop klikken en daarna krijg je nog meldingen waarschuwingen te zien voordat de update start. Ik neem aan dat als je dat gedaan had, je zoiets wel zou herinneren :)

Het valt me tegen dat je hoster hiermee komt want nogmaals, zo'n update moet je zelf echt starten.

Probleem toch nog niet volledig solved blijkbaar.

Ik plaatste een proefbestelling om alles nog eens volledig te controleren, en ook al heb ik de module overschrijving geinstalleerd in m'n backoffice, in m'n winkelkarretje is die niet zichtbaar.

Volgens mij had je nog geen bankgegevens ingevuld voor deze module. Dan wordt bankoverschrijving ook niet getoond als betaalwijze. Dus ga naar de module tab en dan zie je bovenaan een waarschuwing over ontbrekende gegevens.

Het is echt onzin dat Prestashop zelf een update kan starten en afronden. Je moet namelijk zelf op de upgrade knop klikken en daarna krijg je nog meldingen waarschuwingen te zien voordat de update start. Ik neem aan dat als je dat gedaan had, je zoiets wel zou herinneren :)

Het valt me tegen dat je hoster hiermee komt want nogmaals, zo'n update moet je zelf echt starten.

Ik kan me inderdaad zoiets niet herinneren. Maar hij zei dat hij het ging uitzoeken, dus ik verwacht nog een e-mail met meer uitleg of info.

Volgens mij had je nog geen bankgegevens ingevuld voor deze module. Dan wordt bankoverschrijving ook niet getoond als betaalwijze. Dus ga naar de module tab en dan zie je bovenaan een waarschuwing over ontbrekende gegevens.

M'n bankgegevens zijn in die module ingevuld. Dus ik veronderstel dat dat voldoende zou moeten zijn?

Volgens mij wordt er een beetje overdreven gereageerd, een hoster zal zoiets nooit updaten , ook niet eventueel via Installatron

Dat is inderdaad wat m'n host zelf zegt. Hij zou bekijken hoe het komt dat dit toch is kunnen gebeuren. Ik hou jullie op de hoogte!

Ik heb toch het gevoel als ik zo je posten lees dat je zelf niet altijd wis waar je mee bezig was

Ik ken inderdaad heel weinig van zulke zaken.

Maar de problemen die ik hier in dit topic naar verwezen heb, hebben blijkbaar toch te maken met die update die ervoor gezorgd heeft dat m'n instellingen niet meer werkten.

Want voorheen werkte zo goed als alles, en dan door die update niet meer.

Ik heb toch het gevoel als ik zo je posten lees dat je zelf niet altijd wis waar je mee bezig was

Dag Frens :)

Ik heb grondig rondgekeken in haar backoffice en er ontbraken veel instellingen of ze stonden foutief ingesteld. Bijv. geen btw regels, geen account profielen en Frankrijk als land ingesteld (terwijl het een Belgische shop is). Dit zie ik vaker bij Installatron installaties.

tja met installatron ,, werdt binnen een paar dagen van blond naar grijs whahaha

mn eerste os shopje was met installatron ,

dan dit dan dat bij anderen werkte het goed enz enz

eenmaal zover gekomen en zelf installatie gedaan , nooit geen problemen meer gehad

het is leuk als je eea wilt testen , omdat wanneer je iets installeert alles direct (klaar)(beschikbaar is

en is wel leuk als je geen ervaring hebt om zo ervaring ergens mee te doen ,,

maar echt live ,, neah niet aan te raden ,,

tja denk dat het een mystery is ,en bijft ,,

tenzij instalatron een auto update erin heeft ,

tussen haakjes als je via instaltron een update pakt en uitvoert krijg je geen meldingen van presta ,

omdat je dus niet in je bo zit

Ik zag het in mijn fantasie al voor me > :)

2 it mannetjes op hun kantoortje na 3 rustige dagen: geen stroomuitval, geen verkeerd geprogrammeerde PHP lussen,geen vragen over de BTW, geen meneer Pastoor die weer zijn zoveelste back-up teruggezet wil hebben ....zullen we dan maar eens effe ...

Edited by Frens (see edit history)
  • Like 1

Ik zag het in mijn fantasie al voor me > :)

2 it mannetjes op hun kantoortje na 3 rustige dagen: geen stroomuitval, geen verkeerd geprogrammeerde PHP lussen,geen vragen over de BTW, geen meneer Pastoor die weer zijn zoveelste back-up teruggezet wil hebben ....zullen we dan maar eens effe ...

zonder woorden lig in een deuk ,, man o man hahahahahaha

maar je moet die arme Peter wel hebben he :)

tussen haakjes ik heb ook nog wel wat ruimte op de server :rolleyes:

and you know , i like to play haha

Edited by maconl (see edit history)

Je zou eigenlijk medelijden moeten hebben met de mensen waar hij zijn site heeft ondergebracht :D

tja of ze krijgen waar voor hun geld :rolleyes: uh bedoel ze moeten er echt voor werken :lol:

tussen haakjes , heb net nog even op de site van romy gekeken en is inderdaad een instalatron versie :wacko:

wat er gebeurd kan zijn <als de hoster het niet is geweest ,> is dat zij ingelogd is geweest in haar hosting account , toen instalatron gekeken heeft , je hebt daar een optie dat je je geïnstalleerde items kan bekijken , en toen op het tabje heeft geklikt ,

en deze zo van 1.4 naar 1.5 geplopt is ...

tja of ze krijgen waar voor hun geld :rolleyes: uh bedoel ze moeten er echt voor werken :lol:

tussen haakjes , heb net nog even op de site van romy gekeken en is inderdaad een instalatron versie :wacko:

wat er gebeurd kan zijn <als de hoster het niet is geweest ,> is dat zij ingelogd is geweest in haar hosting account , toen instalatron gekeken heeft , je hebt daar een optie dat je je geïnstalleerde items kan bekijken , en toen op het tabje heeft geklikt ,

en deze zo van 1.4 naar 1.5 geplopt is ...

Heren (& dames),

Laten we eerst afwachten wat de hoster te zeggen heeft :)

Zo goed ben ik niet bekend met wat Installatron doet (wel wat het allemaal verknalt) maar je geschetste situatie is nog steeds geen update procedure en je zou verwachten dat dan een complete nieuwe installatie wordt uitgevoerd wat duidelijk niet het geval is want de producten e.d. stonden er nog steeds in. Als Installatron gewoon de nieuwe files over de oude heen zet en de bestaande database met rust laat, dan zijn grotere problemen: een PS 1.5 shop met PS 1.4 database geeft geheid meer problemen en fouten en die ben ik niet tegengekomen.

Kortom, ik snap nog steeds niet helemaal wat er gebeurt kan zijn. Een update vanuit de BO van PS 1.4 naar PS 1.5 werkt gewoon niet en een (nieuwe) Installatron installatie geeft een ander resultaat. :unsure:

Heren (& dames),

Laten we eerst afwachten wat de hoster te zeggen heeft :)

Zo goed ben ik niet bekend met wat Installatron doet (wel wat het allemaal verknalt) maar je geschetste situatie is nog steeds geen update procedure en je zou verwachten dat dan een complete nieuwe installatie wordt uitgevoerd wat duidelijk niet het geval is want de producten e.d. stonden er nog steeds in. Als Installatron gewoon de nieuwe files over de oude heen zet en de bestaande database met rust laat, dan zijn grotere problemen: een PS 1.5 shop met PS 1.4 database geeft geheid meer problemen en fouten en die ben ik niet tegengekomen.

Kortom, ik snap nog steeds niet helemaal wat er gebeurt kan zijn. Een update vanuit de BO van PS 1.4 naar PS 1.5 werkt gewoon niet en een (nieuwe) Installatron installatie geeft een ander resultaat. :unsure:

hoi hoi ,

jawel ,

je krijgt namelijk als je instalatron op je hosting hebt en je hebt er iets van geïnstalleerd een melding <e-mail>

dat er een nieuwe update beschikbaar is

ook als je instalatron aanklikt zie je die melding met erachter 1 priemel knopje om te updaten

zodra je deze dus aanklikt wordt eea geupdate , dus zonder in je bo te zitten ,

omdat je dus al een versie hebt wordt dus niet alles gewist maar gewoon geupdate ,

eea moet je voorstellen met je maakt een backup en bewaart deze

je zet er een paar modules bij om eea te proberen ,, er gaat iets mis ,,,,,

dan ga je natuurlijk je backup terug zetten ,, bestanden worden netjes terug gezet , je database wordt netjes hersteld,,,

dan ga je even kijken in de map modules en ,,, ja daar staan de andere modules ook nog netjes , ok niet geinstalleerd maar ze staan er wel nog ,,

zo werkt instalatron dus ook ,,, bepaalde dingen worden overschreven , maar hij laat ook gewoon oude dingen staan ,,,

@frens <Glazenbol> zeker te weten is ook nog een moderne met led verlichting en verschillende kleurtjes :lol:

EDIT: andreas -> het is dus een update geen nieuwe installatie , of je moet eerst in instalatron kiezen voor verwijderen , en dan weer installeren , maar dan ben je dus ook alles kwijt

Nog een EDIT : wil Romy er alleen op wijzen dat ze voorzichtig moet zijn met instaltron , <_<

Een er schiet me nog iets te binnen edit :

volgens mij zit er zelfs nog een directe link in de mail ,

als je erop klikt , kom je in je inlog en je plopt direct naar instalatron ,,,

zo nu ben ik uit ge EDIT ;)

Een nee kon het toch niet laten EDIT : zie net het is de 500 ste bericht ,, :lol:

goh van leerling naar verslaafd :huh:

hoi hoi ,

jawel ,

je krijgt namelijk als je instalatron op je hosting hebt en je hebt er iets van geïnstalleerd een melding <e-mail>

dat er een nieuwe update beschikbaar is

ook als je instalatron aanklikt zie je die melding met erachter 1 priemel knopje om te updaten

zodra je deze dus aanklikt wordt eea geupdate , dus zonder in je bo te zitten ,

omdat je dus al een versie hebt wordt dus niet alles gewist maar gewoon geupdate ,

eea moet je voorstellen met je maakt een backup en bewaart deze

je zet er een paar modules bij om eea te proberen ,, er gaat iets mis ,,,,,

dan ga je natuurlijk je backup terug zetten ,, bestanden worden netjes terug gezet , je database wordt netjes hersteld,,,

dan ga je even kijken in de map modules en ,,, ja daar staan de andere modules ook nog netjes , ok niet geinstalleerd maar ze staan er wel nog ,,

zo werkt instalatron dus ook ,,, bepaalde dingen worden overschreven , maar hij laat ook gewoon oude dingen staan ,,,

@frens <Glazenbol> zeker te weten is ook nog een moderne met led verlichting en verschillende kleurtjes :lol:

EDIT: andreas -> het is dus een update geen nieuwe installatie , of je moet eerst in instalatron kiezen voor verwijderen , en dan weer installeren , maar dan ben je dus ook alles kwijt

Nog een EDIT : wil Romy er alleen op wijzen dat ze voorzichtig moet zijn met instaltron , <_<

Een er schiet me nog iets te binnen edit :

volgens mij zit er zelfs nog een directe link in de mail ,

als je erop klikt , kom je in je inlog en je plopt direct naar instalatron ,,,

zo nu ben ik uit ge EDIT ;)

Kort samengevat...Installatron is risicovol voor wat betreft ongeteste updates op live-omgevingen

Bij deze al een voorlopig antwoord van de host :

"De technici hebben ondertussen op server niveau de installatron instellingen nagelopen en zelfs even geïnformeerd bij de ontwikkelaars van installatron en deze staan nog altijd correct. De enige optie op server niveua is om de mogelijkheid van applicaties tot automatisch updaten volledig uit te zetten.dan kunnen echter klanten die deze optie wel gebruiken deze optie ook niet meer gebruiken. De instellingen moet dus binnen PS zitten, Wal t een app zoals joomla via installatron wordt zoals het hoort enkel een melding van nieuwe versie verstuurd."

Bij deze al een voorlopig antwoord van de host :

"De technici hebben ondertussen op server niveau de installatron instellingen nagelopen en zelfs even geïnformeerd bij de ontwikkelaars van installatron en deze staan nog altijd correct. De enige optie op server niveua is om de mogelijkheid van applicaties tot automatisch updaten volledig uit te zetten.dan kunnen echter klanten die deze optie wel gebruiken deze optie ook niet meer gebruiken. De instellingen moet dus binnen PS zitten, Wal t een app zoals joomla via installatron wordt zoals het hoort enkel een melding van nieuwe versie verstuurd."

Hallo Romy ,

ik denk dat het een wellus niettus spel wordt met je hosting

in prestashop heb je geen auto updater ,welke zomaar iets doet updaten (gelukkig niet zeg :blink: )

alles is handmatig en moet je zelf aanklikken ,,

misschien moet je je hoster even op dit forum wijzen ,,

aan de andere kant alles werkt nu weer en dat is het belangrijkste !

en het beste is dat je een back-up gaat maken of als je het niet weet laat maken,

zodat als het weer eens gebeurd ,, alles netjes weer terug gezet kan worden

En nu kreeg ik dit

"Volgens de mensen van installatron ligt de "fout" niet aan installatron. Die bied enkel de mogelijkheid aan appel om zich te configureren om automatisch te updaten. Het updaten doet de app zelf via een cron taak. Die instelling zit in prestashop zelf (zie een van die links). Daarom zijn die gegevens ook nodig om die instelling te zoeken in PS en uit te zetten."

Ik kan me niet inbeelden dat ik een mail heb gekregen voor een update en dat ik dat heb aangeklikt.

Het enige wat misschien nog zou kunnen, is dat ik bij de installatie van prestashop heb aangevinkt dat updates automatisch mogen. In de waan dat dit hetzelfde is als de automatische windows-updates die af en toe gebeuren.

Al kan ik me dat niet echt herinneren, het is mogelijk want zoals ik al eerder aangaf : ik ken niks van computertoestanden. Bij de installatie van prestashop werden zooooooooveel dingen gevraagd die voor mij chinees zijn, dat het wel mogelijk is dat ik zoiets heb aangevinkt of niet heb afgevinkt.

Backups gebeuren gelukkig automatisch, dus ik had wel een back-up van m'n shop van net voor die update.

Maar daarna had ik dan opnieuw veel in m'n shop gewerkt, zonder argwaan. Pas nadien bleek dan heel wat niet meer te werken.

En nu kreeg ik dit

"Volgens de mensen van installatron ligt de "fout" niet aan installatron. Die bied enkel de mogelijkheid aan appel om zich te configureren om automatisch te updaten. Het updaten doet de app zelf via een cron taak. Die instelling zit in prestashop zelf (zie een van die links). Daarom zijn die gegevens ook nodig om die instelling te zoeken in PS en uit te zetten."

Ik kan me niet inbeelden dat ik een mail heb gekregen voor een update en dat ik dat heb aangeklikt.

Het enige wat misschien nog zou kunnen, is dat ik bij de installatie van prestashop heb aangevinkt dat updates automatisch mogen. In de waan dat dit hetzelfde is als de automatische windows-updates die af en toe gebeuren.

Al kan ik me dat niet echt herinneren, het is mogelijk want zoals ik al eerder aangaf : ik ken niks van computertoestanden. Bij de installatie van prestashop werden zooooooooveel dingen gevraagd die voor mij chinees zijn, dat het wel mogelijk is dat ik zoiets heb aangevinkt of niet heb afgevinkt.

Backups gebeuren gelukkig automatisch, dus ik had wel een back-up van m'n shop van net voor die update.

Maar daarna had ik dan opnieuw veel in m'n shop gewerkt, zonder argwaan. Pas nadien bleek dan heel wat niet meer te werken.

bedankt voor de info ,

ik heb helaas zelf geen installatron , anders had ik eens kunnen kijken hoe het precies zit ,

standaard zit het niet in prestashop ,

maar het kan dat installatron dit bij presta erin heeft gepropt

net zoals de vertalingen enz ,,

maar dan moet installatron kunnen zeggen waar dit zit ,,

ik denk zelf dat het zelf gewoon in installatron zit , dat deze dan de automatische upgrades doen ,,

in dat geval is het beter je shop te ""de -nstallatroneren"" <wat een woord zeg >

Er wordt code geschreven in /config/config.inc.php door een installattron script. Dat moet in elk geval wel.

Ik heb nog FTP en DirectAdmin toegang van Romy dus zal straks wel even kijken.

hoi andreas

als je toch toegang hebt ,,

kijk dan even of installatron op automatische updates staat ,,

ik weet het niet zeker maar denk als er code staat dan denk ik dat er nog meer files zijn

misschien even de shop downloaden en dan met ransack doorlaten lopen op installatron ?

romy , dit doe je door een back-up te maken ,

dan via installatron prestashop de-installeren ,

en dan de schone prestashop dus waar alle installatron files uit verwijderd zijn weer terug te zetten ,,

dan heeft installatron geen invloed meer op deze bestanden

Er wordt code geschreven in /config/config.inc.php door een installattron script. Dat moet in elk geval wel.

Ik heb nog FTP en DirectAdmin toegang van Romy dus zal straks wel even kijken.

Ik heb het eens gezien waar de code wordt geschreven, kan het op moment even niet vinden .

volgens mij had het ook iets met een xml bestand

Ik heb gekeken in DirectAdmin van Romy en de Installatron instellingen bekeken.

Er is inderdaad een instelling "Automatische Updates" met deze 3 opties:

• Do not automatically update.
  • Create a backup and update to new minor versions and security releases. (Recommended).
  • Create a backup and update to any new version.

De Prestashop installatie stond ingesteld op de 2de optie.

Omdat bij deze optie "recommended" staat, is het niet vreemd dat beginners deze instelling selecteren. Maar van PS 1.4.9 naar 1.5.0.17 is bepaald geen minor update!! Ik heb geen idee of het Installatron script een puntrelease (1.x) altijd als minor beschouwd of dat er ergens in Prestashop een flag is voor minor/major release wat niet goed staat. Maar dat het ergens misgegaan is lijkt me duidelijk.

Ik heb de update optie maar helemaal uitgezet. Ik vond Installatron al niks maar nu begin ik er steeds meer hekel aan te krijgen :mellow:

Andreas

Die regel is niks mis , "Create a backup and update to new minor versions and security releases. (Recommended)." kom je in feite overal tegen,

zelfs hier op het forum wordt geadviseerd de laatste versie te gebruiken (behalve dan de 1.5)

Het is maar hoe je hem interpreteert, er wordt zelfs nog een back-up gemaakt

Eerst de Hoster nu weer Installatron, wellicht toch de gebruiker !

Die regel is niks mis , "Create a backup and update to new minor versions and security releases. (Recommended)." kom je in feite overal tegen,

zelfs hier op het forum wordt geadviseerd de laatste versie te gebruiken (behalve dan de 1.5)

Het is maar hoe je hem interpreteert, er wordt zelfs nog een back-up gemaakt

Eerst de Hoster nu weer Installatron, wellicht toch de gebruiker !

Nou ja, feit blijft dat die optie niet automatisch tot een update van 1.4 naar 1.5 zou mogen leiden! En dat is wel gebeurd, ik vind namelijk ook een log bestand van de Installatron update in de root.

Nogmaals ik heb geen ervaring met gebruik van Installatron, alleen (teveel) ervaring met het oplossen van problemen daarmee :)

Maar die optie heet "Automatische update". Ik neem dan toch aan dat volledig automatisch de update wordt uitgevoerd zonder tussenkomst van de gebruiker? Maar dan nog: een onervaren gebruiker weet niet dat PS 1.5 een grote update is t.o.v. 1.4. En nogmaals, PS 1.5 noem ik geen minor of security release dus die update zou nooit getriggerd mogen worden.

Dat naderhand een backup kon worden teruggezet klopt inderdaad. Maar daarna had Romy al veel werk gedaan in de shop voordat ze de problemen opmerkte. Nou ja, een wijze les voor de toekomst :)

iedereen moet ergens beginnen en maakt fouten :)

Van Ps 1.5 is natuurlijk intussen ook bekend dat die vol fouten zit, daar kunnen ze bij installtron ook niet veel aan doen

Zelf heb ik er al jaren ervaring mee , niet perse nodig voor de installatie , maar oa de backup functie vind ik super, dat het met PS nu wat minder gaat , ,,jammer

iedereen moet ergens beginnen en maakt fouten :)

Van Ps 1.5 is natuurlijk intussen ook bekend dat die vol fouten zit, daar kunnen ze bij installtron ook niet veel aan doen

Zelf heb ik er al jaren ervaring mee , niet perse nodig voor de installatie , maar oa de backup functie vind ik super, dat het met PS nu wat minder gaat , ,,jammer

zoals eerder vermeld installatron is leuk speelgoed als je wat wilt uitproberen

en mn eerste webshopje was toen ook met installatron , maar was en bleek een regelrechte ramp te zijn

had veel problemen met de shop , allemaal uitlopende aard van artikelen tot verzending enz

naderhand toch maar zelf geïnstalleerd en toen geen problemen meer ondervonden...

wat de backup functie betreft , als je directadmin hebt , werkt super goed , 1 klik en je hebt een update van alles als je wilt

@ macconl wat de backup functie betreft , als je directadmin hebt , werkt super goed , 1 klik en je hebt een update van alles als je wilt

Klopt..maar met Installatron nou net alleen van die specifice toepassing

ow ok ja dat is weer een verbetering dan ,, vooral als je die back-up ook zelf weer kunt downloaden

en idd via driectadmin maak je direct een back-up van je hele hosting

je kan dan wel nog selecteren wat je wilt backuppen , zoals email adressen , databases , sub-domeinen enz

maar zelf heb ik iets van installatron voor een echte lifeshop te gebruiken , zou ik zelf in iedergeval niet doen

hierbij telt dan ook de ervaring uit het verleden

er is dan veel veranderd in installatron ,

ik had het destijds ook op een hosting staan (ca 2 a 2,5 jaar geleden heb ik deze hosting opgeheven)

maar na mijn eerste ervaring toen met dat shopje , nooit meer gebruikt voor life dingen,

ik gebruikte het wel , maar alleen om eea te testen ,

of even snel iets te installeren om eens even te bekijken daar vond ik het wel ideaal voor omdat eea binnen 1 a 2 minuten

klaar was je aan de slag kon met eea uit te proberen

met presta via installatron vond ik het in het begin wel leuk om bv templates uit te proberen ,,

was het niks dan weer met installatron prestashop deinstalleren en je zet er weer een nieuwe op en klaar voor de volgende

maar ja spreek ik wel over de tijd van versie 1 van prestashop ,,ships ben ik alweer zo oud :o

Laten we het over aan de nieuwe Installatron specialist : Andreas :)

:lol: :lol: ja hij heeft zeker nu ervaring met installatron troubleshooting ,,

effe prestashop vragen of ze bij hem zn TITEL van Prestashop Fanatic omgezet kan worden in

prestashop - Installatron expert trouble shooter :D

LOL.

Meteen ook maar even alle internationale gebruikers die tegen 1.5/installatron probs aanlopen uit de brand helpen?

Dan zijn we nog wel een jaartje onder de pannen :lol:

hahaha ja en dan heb je die 1.5 gebruikers allemaal uit de brand ,,

komt prestashop.......

we are proud to announce prestashop 1.6 :o

De afgelopen paar dagen wel ja. Maar ik wil dan ook echt meer doen met PS en voor de PS-community

:) klinkt bekent , zo is het bij mij ook begonnen,

eerst op het forum info vergaren , ok toen ik begon met presta toen was het allemaal nog kleinschalig

en met versie 1.0 daar zaten zoveel bugs in wil je niet weten , versie 1.1 was weer beter

maar omdat je erna op het forum mensen tegen kwam die een bekent probleem hadden

gaf je antwoord en van het 1 komt het ander ,,