Jump to content

[SOLVED]Meer landen instellen, met verschillende verzendkosten - hoe?

Recommended Posts

Af en toe krijg ik bestellingen uit het buitenland. Ik krijg het maar niet voor elkaar om het in de shop goed te krijgen. Kan iemand me helpen?

De situatie nu:

- gratis verzenden vanaf 100 euro

- Daaronder een standaard bedrag voor verzenden als pakket en verzenden als brievenbuspost.

- Ik heb nu drie carriers, één voor afhalen, één voor brievenbuspost en één voor pakketpost.

- diensten die ik aanbied, heb ik ingesteld op een enorm hoog gewicht. Met dat gewicht wordt er ook gratis verzonden (boven 1000 kilo geloof ik). Maar dat is meer een trucje zodat er bij diensten geen verzendkosten gerekend worden.

Wat ik wil:

- gratis verzenden alleen binnen Nederland, en boven de 100 euro

- per land verschillende verzendkosten instellen (Italië is duurder dan België)

- maar ook binnen een land twee bedragen: één voor boven de 100 euro bestellen, één voor eronder

- liefst ook de mogelijkheid om iets zonder verzendkosten aan te bieden (mijn diensten) maar als dat niet kan, werkt het zo ook wel.

Het gaat om een stuk of 6/7 landen in totaal.

Hoe doe ik dit nu handig?

Ik gebruik versie 1.4.7.3.

Edited by hadewich1979 (see edit history)

Je moet met zones werken. Dus eerst nieuwe zones aanmaken met het land (of groep landen) waarvoor je specifieke verzendkosten wilt instellen. Daarna carriers aanmaken en de juiste zone aanvinken voor die carrier.

Als voorbeeld: je maakt een zone aan met alleen Belgie als land. Je maakt 2 nieuwe carriers aan (met verschillende verzendkosten) en vinkt de zone met Belgie aan voor beide carriers. Je stelt bij de ene carrier in dat deze wordt geselecteerd voor bestellingen tot 100 euro en bij de andere boven 100 euro.

Gratis verzending kan helaas niet landspecifiek ingesteld worden. Maar als je het geen probleem vindt om de code aan te passen, in deze topic heb ik uitgelegd hoe je dat kan doen:

http://www.prestashop.com/forums/index.php?/topic/145430-solved-aanpassen-gratis-verzendkosten/page__view__findpost__p__710580

Fijn, bedankt! Ik ga daar binnenkort eens goed voor zitten om het zo te proberen.

Over het gratis verzenden, zou ik dan niet kunnen kiezen om dat helemaal uit te zetten, en in zone 'Nederland' een carrier aan te maken met boven de 100 euro, verzendkosten van 0 euro? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Over het gratis verzenden, zou ik dan niet kunnen kiezen om dat helemaal uit te zetten, en in zone 'Nederland' een carrier aan te maken met boven de 100 euro, verzendkosten van 0 euro? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Zover ik weet is het niet mogelijk om verzendkosten van 0 euro in te stellen voor een carrier en moet je dus een bedrag invullen. Je zou wel 0,01 euro als verzendbedrag kunnen instellen, maar dat lijkt me niet ideaal (en wat verwarrend voor klanten).

Dan ga ik het doen met de code veranderen. Zo maar eens aan de slag ermee. Alvast bedankt!

Edit: Code veranderen is gelukt, dat lijkt prima te werken want als Belg krijg ik geen gratis verzenden meer te zien. Ook de zone België instellen met twee verschllende carriers / verzendkosten is gelukt.

Maar het gaat nog niet helemaal goed geloof ik. Ik heb net als Belg ingelogd, en een bestelling gedaan van 65 euro. Daar zouden dus de hogere verzendkosten voor gerekend moeten worden. Alleen staat er in het winkelmandje de lagere verzendkosten, op de pagina met het overzicht van de te bestellen producten staat de vervoerder met de lagere verzendkosten vermeld, en bij het afrekenen kan ik dan vervolgens kiezen of ik de lagere of hogere verzendkosten wil betalen. Die keuze wil ik natuurlijk niet geven.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Aan de price ranges / weight ranges, of ergens anders aan?

Ik moet zeggen dat ik het shippinggedeelte ook na een jaar nog behoorlijk ingewikkeld vind.

• 2 weeks later...

Het klinkt inderdaad alsof de prijsrange niet goed is ingesteld voor beide carriers. Heb je ook de facturering: volgens totale kosten ingesteld?

De verzendinstellingen zijn inderdaad vrij complex en lastig goed te doorgronden. Maar ja, dat komt ook doordat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn.

• 2 weeks later...

De prijsranges zijn goed. De onderwaarde is altijd inclusief en de bovenwaarde exclusief. Dus daarmee krijg je nooit overlap als de bovenwaarde van de ene range hetzelfde is als de onderwaarde van de volgende range.

Heb je wel de juiste zones toegekend aan de vervoerders? Dus voor de vervoerders voor Belgie moet een zone worden toegekend met in elk geval Belgie.

En als ik me niet vergis, dan moet je bij de vervoerders bij "Afwijkende gedrag: Vervoeder deactiveren" instellen. Daarmee zou de vervoerder die buiten de prijsrange valt, niet zichtbaar moeten zijn tijdens bestelling.