kimy Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 hur bokför ni era försäljningar som sker via PayPal? till att börja med ska jag säga att jag är helt ny på bokföring och tycker det är skitsvårt. min kontakt på skatteverket tycker jag ska bokföra varje försäljning för sig, 1 försäljning 1 verifikation. men det är helt orimligt när man fått 100 betalningar via PayPal på en månad. kan inte sitta och göra en överföring till mitt bankkonto varje gång jag får in en betalning. hur gör ni? jag behöver verkligen hjälp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alpis Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Skaffa bokföringskonsult och revisor. Spara alla kvitton, skriv ut kvitton från paypal vid inköp och ta med dessa till din revisor/redovisningskonsult. Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimy Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 ingen som gör detta själv? när jag betalat för revisor mm lär det ju inte finnas så mycket pengar kvar i företaget... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikGust Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Vi har payson/paypal/klarna som egna konton att bokföra mot. Överföringen på ett köp sker automatiskt via integrationen mot e-conomic och fakturan ställs då mot rätt konto 1940=Klarna, 1941=Payson, 1942=Paypal. Jag har även dessa bolag som factoringkunder vilka fakturorna i butiken ställs mot, men de märks upp med ordernummer och slutkundens uppgifter för spårbarhet när revisorn vill titta i mina papper och jämföra med loggarna från butiken. När det är dags att föra över från paypal gör vi det som en överföring från 1942 till 1930 men passar först på att dra av avgifterna som en verifikation på paypalkontot. Då stämmer bokföringen här i alla fall. Andra har säkert fler och bättre metoder som också fungerar, vad som fungerar beror ju på hur stor verksamheten är. Link to comment Share on other sites More sharing options...
asjoli Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Först och främst - du behöver INTE en revisor om du kör enskild firma. Det är verkligen bara en onödig utgift. Hitta en bra redovisningskonsult som kan det här med ehandel så kan han/hon hjälpa dig med bokföringen. Det bör inte kosta mer än max 400 kr/h ex moms och om du har ca 150 verifikationer i månaden så bör det ta ca 3-4 timmar (förmodligen färre timmar). Finns också ett flertal redovisningskonsulter som har fasta priser/paketpriser. Om du tycker att bokföring är skitsvårt så tycker jag du ska gå en kurs i bokföring. Bör finnas via vuxenutbildningen i din kommun. Du kan PMa mig om du vill veta mina priser eftersom jag också jobbar som redovisningskonsult med egen firma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikGust Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Jag passar även på att tipsa om att man kan plugga vidare på gymnasienivå och gå distanskurser i företagsekonomi. Om man läser företagsekonomi A och B får man en god grund i bokföringenskonsten. Det finns även kurser i småföretagande som kan användas som ett alternativ. Det kanske bästa av allt, det är helt gratis! Kolla med vuxenutbildningen i din kommun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimykimy Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 hej! tack för alla svar, jag gjorde helt enkelt så att jag ringde swedbank och sa att jag ville ha deras bokföringsprogram, speedledger. de har fri support så efter typ 1,5h på telefon fixar jag 95% av min bokföring. kvar är lite smågrejer, typ: vad är en giltig verifikation av paypal avgiften? det är ju skitsvårt att få ut någon vettig info från paypal då deras kvitton på köp inte innehåller all info om avgifter. Fredrik: Överföringen på ett köp sker automatiskt via integrationen mot e-conomic och fakturan ställs då mot rätt konto. kan du förklara vad du menar?menar du att när kunden gjort en betalning via paypal, görs automatiskt en överföring till ditt bankonto från paypal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pethson Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 (edited) hej! tack för alla svar, jag gjorde helt enkelt så att jag ringde swedbank och sa att jag ville ha deras bokföringsprogram, speedledger. de har fri support så efter typ 1,5h på telefon fixar jag 95% av min bokföring. kvar är lite smågrejer, typ: vad är en giltig verifikation av paypal avgiften? det är ju skitsvårt att få ut någon vettig info från paypal då deras kvitton på köp inte innehåller all info om avgifter. Fredrik: Överföringen på ett köp sker automatiskt via integrationen mot e-conomic och fakturan ställs då mot rätt konto. kan du förklara vad du menar?menar du att när kunden gjort en betalning via paypal, görs automatiskt en överföring till ditt bankonto från paypal? Här verkar den här tråden ta slut? Någon som har mer info om detta? ///Peter Edited October 11, 2015 by pethson (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts