Carel Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Momenteel gebruik ik een standaard template van presta en wil dit gaan vervangen door een ander thema. Hiervoor heb ik een test.domein in een subdirectory aangemaakt. Het liefst zou ik daar een geheel nieuwe installatie willen aanmaken (in de 2e database die ik hiervoor heb aangemaakt) en het nieuwe thema willen uitwerken door taal en modules te configureren. Wat ik eerder heb vernomen, is dit niet mogelijk. Moet ik dan mijn huidige thema in het test.domein zetten en gaan knutselen? Je mist dan een aantal dagen van orders wanneer je definitief over gaat. Weet iemand hoe je dit het beste kunt aanpakken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Je kan twee prestashops naast elkaar laten draaien mits ze gewoon hun eigen DB hebben staat de huidige PS in je root of heb je hem bv webwinkel genoemd , in dit geval kan je 1 extra map aanmaken met bv prestashop en hier ga je dan in testen experimenteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carel Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 In de root van de server staan nu twee verschillende mappen. In beide heb ik nu dezelfde site staan en voor ieder een eigen database aangemaakt. Na het experimenteren wil ik verder kunnen gaan met het nieuwe thema maar je mist toch een paar dagen informatie wanneer je na een paar dagen verder gaat met het nieuwe thema dat je hebt klaargemaakt. Ik weet dus niet hoe ik de oude informatie kan overbrengen naar de nieuwe site. Er is niet een functie in presta waarmee je een hele site kunt importeren. Ik zie wel importeren van categorie, klanten e.d. maar dit lijk me niet hetzelfde als een hele site importeren. In de backoffice van prestashop kun je ook een subdirectorie aanmaken. Wat er dan gebeurd is me eigenlijk niet helemaal duidelijk. Ik heb hem in ieder geval handmatig aangemaakt met FTP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frens Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 waarom zou je de oude info uberhaupt naar de nieuwe willen overbrengen? Gebruik de "nieuwe" copy voor test werk, het gaat hier toch voornamelijk om het theme, de taal , en wellicht een module, dit gaat toch buiten je database om . Link to comment Share on other sites More sharing options...
AKJV Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 In principe is het mogelijk om dezelfde database te gebruiken voor meerdere Prestashop installaties. Daarvoor moet je in config/settings.inc.php van al je installaties dezelfde database gegevens zetten. Maar ik raad je af om dezelfde database te gebruiken tijdens webdeveloping. Als je namelijk veel aan een template sleutelt in je testinstallatie, dan zal je vast ook regelmatig 'Force Compile' aanzetten om aanpassingen aan TPL files te zien. Deze instelling wordt in je database overgenomen dus al je andere installaties met dezelfde database nemen dit ook over. 'Force Compile' wil je zo min mogelijk bij je productie omgeving doen omdat dat lange laadtijden van je webshop tot gevolg heeft. Ook andere zaken zoals het disablen van de webshop van je testinstallatie wordt dan automatisch overgenomen in je echte webshop. Dus het beste is om eenmalig je database te kopieren voor je testinstallatie (maar dat heb je al gedaan begrijp ik) en met die kopie verder te werken voor het aanpassen van je template. Als je daarmee klaar bent dan kan je je nieuwe theme exporteren (via je backoffice) en weer importeren in je productie omgeving of gewoon die hele theme folder kopieren. Het beste kan je je nieuwe theme een andere naam geven zodat je heen-en-weer kan switchen tussen je oude en nieuwe theme. Hetzelfde doe je voor je vertalingen: ook die exporteren en importeren in je productie omgeving. Aanpassingen aan je modules doe je het liefst door eerst het originele tpl bestand van de module te kopieren naar je /themes/jouw_theme/modules/module_folder_naam/ te kopieren. Dit wordt dan meegenomen bij het exporteren van je theme. Tot slot alle aanpassingen buiten je theme folder goed documenteren en die files ook kopieren naar je productie omgeving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carel Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 Beste AKJV, de database heb ik niet gekopieerd. Ik heb een nieuwe database aangemaakt en daarin een kopie van de shop geplaatst. Kan ik nu het volgende doen als ik het goed begrijp van bovenstaande reakties: - 2e database gebruiken en submap aanmaken op de server met andere naam. - wanneer het nieuwe thema klaar is, modules, taal, overige aanpassingen en nieuwe thema kopieren naar productie website. - config/settings.inc.php juist aanpassen. Beste Frens: Ik denk een paar dagen nodig te hebben om mijn nieuwe thema in orde te krijgen. Ik wil geen orders en overige gegevens mislopen bij een overgang naar een nieuw thema. Bedankt voor jullie hulp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AKJV Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 (edited) Beste AKJV, de database heb ik niet gekopieerd. Ik heb een nieuwe database aangemaakt en daarin een kopie van de shop geplaatst. Kan ik nu het volgende doen als ik het goed begrijp van bovenstaande reakties: - 2e database gebruiken en submap aanmaken op de server met andere naam. - wanneer het nieuwe thema klaar is, modules, taal, overige aanpassingen en nieuwe thema kopieren naar productie website. - config/settings.inc.php juist aanpassen. Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde: in je nieuwe lege database heb je alles van je oude database ingezet. Begrijp ik het zo goed? Zo ja, dan is dat daarmee in feite een kopie van je productie database en werk je met de meeste recente versie (dus met behoud van alle instellingen) van je database op het moment van kopieren. Je loopt vanaf dat moment achter (nieuwe bestellingen e.d.) in je testomgeving maar dat is niet van belang voor wat je wilt doen, namelijk template/modules/vertalingen aanpassen. De stappen die je moet volgen, nadat je een testdatabase aangemaakt hebt en je Prestashop installatie gekopieerd hebt naar een subfolder, zijn: - Je config/settings.inc.php (van je testomgeving) aanpassen. Daarin zet je de gegevens van je testdatabase en verander je de __PS_BASE_URI__ zodat die naar je testomgeving verwijst (in je voorbeeld wordt dat dan: /test.domijn/) - In de backoffice van je testomgeving (je gebruikt dezelfde login gegevens) genereer je opnieuw een .htaccess zodat alles naar je subdomein verwijst. - Nadat alles klaar is, importeer/kopieer je je nieuwe theme (en andere aanpassingen) naar je productieomgeving. Verder hoef je niets te veranderen in de config/settings.inc.php van je productieomgeving. EDIT: Het is verstandig om de robots.txt in je testomgeving aan te passen en alleen dit erin te hebben staan: User-agent: * Disallow: / Je wilt namelijk niet dat zoekmachines de pagina's van je testomgeving gaan indexeren. Edited December 17, 2011 by AKJV (see edit history) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carel Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 Wanneer ik een nieuwe database heb aangemaakt instaleer ik toch ook opnieuw 1.4.6.2 in deze database? Dan krijg je toch ook automatisch nieuwe gegevens (nieuwe naam) in de conf/settings.php van die tweede database die je dan gaat gebruiken? Het lijkt me dat de instructies die je beschrijft, dat je die moet toepassen wanneer je met slechts 1 database met subdomein gaat werken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
AKJV Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Wanneer ik een nieuwe database heb aangemaakt instaleer ik toch ook opnieuw 1.4.6.2 in deze database? Dan krijg je toch ook automatisch nieuwe gegevens (nieuwe naam) in de conf/settings.php van die tweede database ? Aha, dan hebben we elkaar toch verkeerd begrepen Wat ik bedoelde was dat je je productie database exporteert (wellicht een optie in je hosting beheersysteem, maar kan ook via phpMyAdmin of zelfs in je Prestashop beheersysteem van recente versies). Daarna importeer je dit weer in je nieuwe lege database. Dit moet via phpMyAdmin. Als je een recente Prestashop versie gebruikt, dan staan er handige instructies in je BO-->Tools-->DB backup: How-to restore a database Backup in 10 easy steps Turn off the "Enable Shop" option in the "Preferences" tab. Download the Backup from the list below or from your FTP server (in the folder "admin/backups"). Check the Backup integrity: look for errors, incomplete file. Verify all your data. Ask your hosting provider for a "phpMyAdmin" access to your database Connect to "phpMyAdmin" and select your current database Unless you enabled the "Drop existing tables" option, you must delete all tables from your current database. At the top of the screen select the tab "Import" Click on the "Browse..." button and select the Backup file from your hard drive Check the max. allowed filesize (ie. Max: 16Mb) If your Backup file exceeds this limit, contact your hosting provider Click on the "Go" button and wait during the import, the process can take several minutes Als je geen gebruik maakt van de Prestashop backup functie (en dus op zelf een dababase backup maakt) dan volg je de instructies vanaf stap 4 of 5 maar i.p.v. de 'current database' selecteer je de nieuwe lege database. Een lege database i.c.m. een bestaande Prestashop installatie gaat niet lukken. Dan zal je in je subdomein opnieuw Prestashop moeten installeren aan de hand van de installatiebestanden.Maar dan moet je ook alles opnieuw instellen en begin je weer met de demo producten. Een kopie (database+installatie) gebruiken is sneller en makkelijker naar mijn mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carel Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 Ik dacht dat ik een nieuwe instalatie moest doen in de 2e database, maar dat is dus niet goed. Bedankt voor de heldere uitleg.Ik ga hiermee aan de slag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Moet ik dan mijn huidige thema in het test.domein zetten en gaan knutselen? Je mist dan een aantal dagen van orders wanneer je definitief over gaat. AKJV : Omdat hij bang was om enkele dagen bestellingen te missen adviseerde ik dus om 2 DB's te gaan gebruiken het is inderdaad mogelijk om meerdere PS aan 1 Db te hangen echter als je dan iets wijzigt in je test shop , wijzigt dit dus ook in je echte shop Voor de rest hoe ik het zo lees met wat Carel precies wilt is het ook eenvoudiger om een Kopie van zijn PS te gaan gebruiken , zo kan hij lekker testen zonder bestellingen te missen , de goede aanpassingen kan hij dan direct doorvoeren aan zijn echte PS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carel Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 Maconi: Moet je naast de eerste instalatie dan ook 1.4.6.2 instaleren voor die tweede database? Lijkt me wel maar ik vraag het toch maar even. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Inderdaad Carel , of ja het is niet perse noodzakelijk maar als je de ene gebruikt als testomgeving is het wel raadzaam om dezelfde versie te nemen waarmee je echte shop ook draait , Maar net zoals AKJV reeds aangaf kan je dus ook een backup van je bestaande webwinkel gebruiken , omdat je al hier waarschijnlijk een hoop hebt gedaan , krijg je ook een beter zicht wat een bepaalde module doet , soms komt en kan het voorkomen dat een bepaalde module botst met een ander , als je een nieuwe installatie zou gebruiken ziet het bijvoorbeeld er allemaal goed uit , dan doe je de betreffende aanpassing in je lopende webshop en er botst wat , zit je weer te kijken ,, Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
AKJV Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Maar net zoals AKJV reeds aangaf kan je dus ook een backup van je bestaande webwinkel gebruiken , omdat je al hier waarschijnlijk een hoop hebt gedaan , krijg je ook een beter zicht wat een bepaalde module doet , soms komt en kan het voorkomen dat een bepaalde module botst met een ander , als je een nieuwe installatie zou gebruiken ziet het bijvoorbeeld er allemaal goed uit , dan doe je de betreffende aanpassing in je lopende webshop en er botst wat , zit je weer te kijken ,, Hier ben ik het volkomen mee eens. Daarnaast heb je in je productie installatie natuurlijk je CMS pagina's al ingevuld, heb je je lopende assortiment producten, heb je waarschijnlijk een aantal product modules op je site die in een nieuwe installatie niet zichtbaar zijn (bestverkocht, nieuwe producten, crosssselling, accessoires e.d.). Voor al deze zaken is het daarom beter om ingrijpende wijzigingen aan je theme te doen in een kopie van je productie installatie i.p.v een schone installatie. Een schone test installatie is eigenlijk alleen aan te raden wanneer je tegen problemen aanloopt op je productie site. Je kan dan testen of die problemen al in Prestashop zelf zitten (of een probleem met je hosting config) of later in je productie site zijn binnengeslopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carel Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 Misschien dat ik het niet volledig heb aangegeven, maar met een nieuwe installatie 1.4.6.2 voor het subdomein bedoel ik de update install van mijn huidige site. Denk dat ik het zo maar ga proberen om vervolgens taal en modules en het nieuwe thema weer over te zetten naar de productie omgeving. Bedankt voor jullie hulp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maconl Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 okidokie houd ons maar op de hoogte en wij horen het wel . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts