Källans Posted April 27, 2020 Share Posted April 27, 2020 Jag har problem med fraktalternativen. Vi har 3 olika fraktsteg och vill lägga till Hemleverans. Den högsta normalfrakten är 79:- och fraktfritt från 999:- Hemleverans med DHL kommer att kosta 195:- även om fraktfrigränsen är uppnådd. Problemet är att när varuvärdet når 999:- så blir även Hemleverans gratis, finns det något sätt att få den att överrida fraktsystemet när alternativet Hemleverans är valt. Eller möjligen en modul som kan styra detta. Tacksam för hjälp och förslag. /Weronicha Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorkij77 Posted April 27, 2020 Share Posted April 27, 2020 Troligt är att du behöver stänga av "fraktfritt"-gränsen och istället sätta betalintervaller på olika fraktalternativ. Prestashop är dumt i huvudet när det gäller sånt här, t.ex. borde "extra fraktkostnad-kostnader" alltid läggas till vid t.ex. skrymmande gods men "Fraktfritt" överrider allt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källans Posted April 28, 2020 Author Share Posted April 28, 2020 Tack för svaret gorkij77! Det är vad jag också konstaterat. Tyvärr kan vi inte göra så då vi har många tunga produkter och vår fraktfrigräns genererar många stora ordrar. Det här är ett stort problem, jag har letat moduler men inte hittat någon lämplig då de allra flesta fraktmoduler handlar just om fraktfritt. Ett annat problem jag hade är att valet "Hämta själv" hoppade tillbaka till DHL även om båda alternativen var valda på produktnivå, vilket vi var tvungna till då tex. Linoljesåpan finns i 0,5, 1 och 5 liter annars kommer även Posten Varubrev upp som val för en 0,5 liter som väger under 1kg. För att lösa detta fick jag ändra vikten till 1kg även på de små flaskorna vilket gör att vi måste hålla mer koll på paketvikten i Unifaun. (hänger du med hur jag menar?) 😄 Fraktvalen på produktnivå tycks inte fungera som de ska eller är det någon ytterligare inställning som ska till tro? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorkij77 Posted April 29, 2020 Share Posted April 29, 2020 Ah, välkommen till ologiken hos Prestashop. Jag säljer en hel del terräng till figurspel själv och vikterna smiter fort iväg över 2-3 kilo där - men mina kunder är så intrimmade att bara behöva betala max 50 kr i frakt hos alla konkurrenter så jag har helt enkelt fått acceptera att vi går back på frakter och får försöka kompensera det med varuvärdet. Egentligen inte. Men; du kan på varuindividnivå välja vilka fraktalternativ som skall gälla - men det kommer bli meckigt att styra det på det viset. Jag har för mig att Prestaworks har en betalintegration till Unifaun, det kan vara värt att höra med dem i ärendet, men det kommer kosta - men har vi väl valt Prestashop så kommer allt du vill skall funka bättre kosta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts